Bristol Cars begyndte at bygge biler helt tilbage i 1945 men måtte i 2020 give op. Fire år senere prøver nye pengemænd dog at genoplive navnet.
Det britiske bilmærke Bristol Cars, der byggede den første bil tilbage i 1945, lukkede i 2020. Men nu vil nye investorer genoplive mærket. Bag redningsforsøget står Jason Wharton, der ifølge sin LinkedIn-profil er formand og administrerende direktør for Bristol Cars.
Wharton har annonceret en ambitiøs produktionsplan med fokus på både limited edition-modeller og produktionbiler. I 2025 forventes en ny Bristol Fighter, efterfulgt af en Bristol Speedster i 2026.
I perioden 2027-2030 er planen at lancere modellerne Bristol Buccaneer og Bristol Pullman.
Det skriver AutoExpress.
På Whartons LinkedIn-profil findes en tegning, der minder om en moderniseret udgave af Bristol 411. En model produceret mellem 1969 og 1976.
LÆS OGSÅ: Audi overveje at droppe Formel 1 – vil sælge til helt land
Bristol Cars har bekræftet, at fremtidige modeller ikke udelukkende vil være elektriske. I en kommentar antydede Wharton, at både benzin- og diesel, hybridteknologi og eldrift vil være en del af strategien.
Det er endnu uvist, hvor Bristol Cars vil få drivlinjerne fra. Tidligere har virksomheden anvendt motorer fra BMW og Chrysler.
Den nye hjemmeside for Bristol Cars indeholder en erklæring om genoplivningen af mærket:
” Vi genopliver Bristol Cars som et britisk elbilfirma for det 21. århundrede, i tide til 80-året for grundlæggelsen.”, står der.
Bilmærker og bilmodeller der genopstår er ikke noget særsyn. I Rusland har man på grund af sanktioner fra Vesten været nødt til at genoplive flere tidligere Sovjet-mærker. Bl.a. Moskovich der ellers lukkede helt ned i 1991, da unionen af kommuniststater faldt sammen.
Bilerne er dog ikke andet end kinamodeller bygget på licens. Så er det straks mere interessant, at klassiske Ford-modeller – bl.a. Sierra Cosworth – genopstår. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!