Tidligere i år blev elbilerne i flere steder i Norge smidt ud af vejbanerne, som normalt tilhører den kollektive trafik. Men nu har politikerne fortrudt.
Norge har på det seneste haft stor fokus på adgangen til busbaner for elbiler med flere passagerer, især flere udvalgte og meget trafikerede trækninger.
Flere partier i det norske Storting kræver nu, at den norske regering sammen med Statens vegvesen skal åbne busbanerne i myldretiden for elbiler med passagerer. Det skal ifølge partierne ikke gælde el-varebiler og lastbiler men kun personbiler med minimum én ekstra passager.
– Stortinget beder regeringen om sammen med Statens vegvesen at tage initiativ til at åbne den kollektive trafikbane på E18 fra Asker til Sandvika for elbiler med passagerer i myldretiden.
– Samkørselskravet skal ikke gælde for el-varebiler og lastbiler, lyder det fra transportudvalget, der står bag forslaget, i Stortinget.
Det skriver det norske nyhedsbureau NBT.
LÆS OGSÅ: Audi overveje at droppe Formel 1 – vil sælge til helt land
Transportudvalgets flertal, der består af partierne Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre. Men samlet set har disse partier ikke flertal i Stortinget. Forslaget kan dog få flertal, hvis det eksempelvis støttes af partiet Rødt ved afstemningen den 14. november.
Flertallet i transportudvalget ønsker også, at regeringen overvejer at udvide ordningen til strækningen fra Sandvika til Oslo, men med krav om mindst to passagerer i elbilerne. Som med strækningen mellem Asker og Sandvika foreslås det, at varebiler og lastbiler holdes fritages for kravet i ordningen.
– Vi er tilfredse med, at udvalget har erkendt, at situationen på vejene i og omkring Oslo har skabt betydelige problemer for både lokaltrafikken og trafiksikkerheden. Især fordi der er et øget pres på de mindre veje, hvilket udgør en sikkerhedsrisiko, siger Frank Sve fra Fremskrittspartiet.
Elbilers adgang til busbaner blev oprindeligt begrænset den 6. maj i forbindelse med, at Oslo Ring 1 blev spærret i tre år for at muliggøre byggeriet af et nyt regeringskvarter.
Efter pres vendte vejvæsenet og transportministeriet dog senere på året, og busbanerne blev igen åbnet i weekenderne. Nu ønsker et flertal i transportudvalget, at åbningen udvides yderligere.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!