Selvom Mercedes nu opfører en hel fabrik, hvis eneste formål er at genanvende batterier fra elbiler, betyder det ikke, at jagten på grundstoffer stopper.
Genbrug af batterier fra elbiler afgørende, hvis biltypen skal være en mere bæredygtig forretning. Mercedes vil nu bygge en hel fabrik til formålet. Men det betyder ikke, at mærket holder op med at udvinde sjældne jordarter og metaller.
Jörg Burzer, der er bestyrelsesmedlem hos Mercedes, udtaler fortæller, at genanvendelsen af gamle batteripakker, aldrig vil blive det samme som selvforsyning.
– Jeg tror, vi altid vil have behov for, at et sted mellem 20 og 40 procent af materialerne kommer fra minedrift.
Selv når genanvendelse er fuldt implementeret omkring 2040, vil der stadig være behov for en stor andel af nye materialer fra miner, lyder det et interview med Autocar.
Mercedes har etableret et fabriksanlæg i Kuppenheim, Tyskland, der anvender en hydrometallurgisk proces til at genanvende batterier. Kort sagt brugerne tyskerne nu en væske i stedet for termisk energi til at adskille de brugte batteripakker.
LÆS OGSÅ: Norge fortryder særligt forbud mod elbiler
Anlægget i Kuppenheim forventes at nå en årlig kapacitet på 2.500 tons inden for tre til fire år. Den nuværende begrænsning på mængden af batterimateriale, som Mercedes kan genanvende, skyldes ifølge Autocar, at Mercedes simpelthen ikke har nok bliver at genanvende fra.
– Man er nødt til at have en vis mængde batterier på markedet, før man kan begynde at genanvende dem. Så først skal man producere dem, og det vil ske med råmaterialer fra miner, fordi man ikke har noget at genanvende.
– Kvalitetsstandarden for vores batterier er otte til ti år. Så der vil være en vis forsinkelse. Det betyder, at vi i de næste tre, fire eller fem år kører med en lavere kapacitet. Men det er meget vigtigt, at vi forstår processen. Og endnu vigtigere at vi forstår skalerbarheden, siger Jörg Burzer.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!