I 2023 blev Mercedes i Danmark politianmeldt for såkaldte ‘greenwashing’. Det koster nu den danske importør en millionbøde.
Forbrugerombudsmanden har udstedt en bøde på en million kroner til Mercedes-Benz Danmark for vildledende markedsføring af deres elbiler.
Bilmærket anvendte i perioden september 2021 til januar 2022 udsagn som “certificeret miljøvenlig” og “den grønne revolution” i deres markedsføring i Danmark.
Disse udsagn gav forbrugerne et fejlagtigt indtryk af bilernes miljøpåvirkning.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnene “den grønne revolution” og “Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion” kunne få forbrugerne til at tro, at elbilerne var mindre miljøbelastende, end de reelt er.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse torsdag i denne uge.
LÆS OGSÅ: 48.000 har bestilt elbil fra 2007 der ikke findes endnu
Yderligere skabte udsagnet “certificeret miljøvenlig” en misvisende opfattelse af, at bilerne havde opnået en form for miljøcertificering. Hvilket ikke var tilfældet.
Mercedes-Benz Danmark har siden forklaret, at brugen af ordet “certificeret” skyldtes en oversættelsesfejl. En fejl som siden blev rettet, da importøren blev opmærksom på den.
Forbrugerombudsmanden understreger vigtigheden af korrekt information i markedsføring af klima- og miljøtiltag. Forbrugerne må ikke vildledes til at tro, at tiltag har en større effekt end de reelt har.
Denne sag rejser på ny spørgsmålet, om hvorvidt bilmærkerne tager ansvar for den information, de sender ud til bilisterne.
Det var en lignende sag fra august sidste år, der endte med at fælde den danske BMW-importør. Tyskerne påstod bl.a., at de ‘var verdensmest bæredygtige bilmærke’. Men det har BMW aldrig kunnet bevise, lød det fra Forbrugerombudsmanden.
Ulovlig markedføring straffes som regel med bøde. BMW i Danmark er absolut ikke den eneste importør, forbrugerombudsmanden har haft fat i. I september 2022 fik Ford i Danmark en bøde på 200.000 kr. for skjult reklame. Læs mere om det her.