Annonce:

Salget af kinesiske elbiler falder for 3. måned i træk

Salget af kinesiske elbiler i Europa er nu faldet for 3. måned i træk. Straftolden, som rammer alle elbiler bygget i Kina, gør situationen værre.

Annonce:

For tredje måned i træk oplever kinesiske elbilproducenter en nedgang i salget på det europæiske marked. Denne tendens skyldes primært de straftold, EU har indført på kinesiske elbiler.

Det skriver Bloomberg.

SAIC-koncernen, der blandt andet står bag bilmærket MG, er hårdest ramt med et fald på 28 procent. Som reaktion på straftolden har SAIC annonceret, at de vil tage retslige skridt for at anfægte afgørelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

SAIC er da også den bilkoncern som betaler mest straftold i EU. Koncernen har nemlig nægtet at arbejde, da EU undersøgte, om den kinesiske stat lovligt støttede sin bilindustri.

EU og Kina er i øjeblikket i forhandlinger om straftolden, der kan nå op på 45 procent for visse producenter, herunder SAIC. Beslutningen om at indføre told blev taget i juli. Den trådte i kraft i slutningen af oktober.

LÆS OGSÅ: Denne Tesla er verdens hurtigste politibil


Mens MG oplever en tilbagegang, fortsætter BYD sin vækst med en stigning på 200 procent i september sammenlignet med samme måned sidste år.

Norge skiller sig ud som det europæiske land med den største stigning i salget af kinesiske elbiler i september. Den norske stigning er på 38,8 procent sammenlignet med september 2023.

Norske Motor påpeger, at der ikke er straftold på kinesiske biler i Norge, selvom landet ofte følger EU-lovgivning.

Annonce:

EU’s straftold rammer dog ikke kun de kinesiske bilmærker. De europæiske mærker, som får bygget biler i Kina, må også punge ud. Det er en konsekvens, som har fået Volkswagen til at advare om lukningen af et helt bilmærke. Læs mere om det her.

Hos Tesla, som også får bygget biler i Kina, har mærket allerede reageret. Umiddelbart efter, at EU vedtog straftolden, fløj priserne på flere af Teslas modeller op. Det skete også herhjemme. Siden har Tesla dog sat prisen ned igen. Bl.a. fordi mærket slipper med bare 9 procent straftold på.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Annoncer:
Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også