Planerne om Polestars nye hovedkvarter i Gøteborg hænger i en tynd tråd på grund af massiv gæld, skriver medie.
Bilmærket Polestar, som er dybt forgældet og under økonomisk pres, har planer om at etablere et nyt hovedkvarter i det centrale Göteborg. Men ifølge den svenske avis Dagens Nyheter (DN) er det nu mere end usikkert, om Polestar har råd til byggeriet.
For omtrent halvandet år siden offentliggjorde Polestar, at man ville bygge et stort og moderne hovedkvarter ved bredden af Göta Älv midt i Göteborg.
Projektet omfatter omkring 80.000 kvadratmeter. Plads nok til at 3.000 ansatte kan have deres daglige gang på stedet, som skal rumme alt fra globalt hovedkontor til designcenter. Men nu har projektet mødt flere udfordringer. Ikke mindst på økonomien.
En af de største udfordringer, Polestar står overfor, er manglen på en samarbejdspartner. Ingen vil tilsyneladende ejer og dernæst leje hovedkvarteret ud til det kinesiske mærke.
Samtidig kæmper Polestar med betydelig gæld og økonomiske problemer, som har ført til nedskæringer i arbejdsstyrken. Noget der sår tvivl, om hvorvidt mærket overhovedet har de nødvendige midler til at betale for et hovedkvarter i den skala, der blev talt om for halvandet år siden.
LÆS OGSÅ: Brabus Big Boy er en autocamper med 12,8-liters dieselmotor
Gøteborgs byplansdirektør, Henrik Kant, fortæller til DN, at tidsplanen for projektet har ændret sig markant.
– Fra begyndelsen var der en klar tidsplan med et hårdt tidspres. Så har Polestar anmodet om at vente, fordi de leder efter en bygherre.
Polestar har dog ikke givet op på projektet og afviser, at planerne om hovedkvarteret droppet. Bilmærket fastholder, at byggeriet stadig er en del af deres fremtidige strategi. Samtidig forventer Polestar at have mere at sige om byggeriet ‘ i begyndelsen af det nye år’.
Den nye administrerende direktør, Michael Lohscheller, planlægger at præsentere en strategisk opdatering den 16. januar, som ifølge Polestar selv også vil handle om byggeriet af det nye hovedkvarter.
Det er således uklart, om Polestar kan overkomme de økonomiske udfordringer og realisere projektet i Göteborg, eller om andre løsninger bliver nødvendige. Omvendt ligger det allerede fast, at Polestar er blevet delvist indisk. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!