Hyundai indrømmer, at mærket lod sig gribe af en trend i bilindustrien, men at knapperne nu vender tilbage, fordi kunderne hader skræmene.
Hyundai erkender nu, at bilmærket er gået for langt. Kunderne hader nemlig mærkets brug af touchskærme. Derfor vender de fysiske knapper nu tilbage.
Mange bilister har klaget over og givet udtryk for stor frustration over Hyundais digitale løsninger., som har erstattet de traditionelle fysiske knapper.
Touchskærme har gjort det muligt at bygge biler med meget enklere kabiner. Men udviklingen har også skabt problemer. Især for bilisterne.
Mange bilister mener, at skærmene er for besværlige at betjene på farten. Især når der skal skrues på eksempelvis klimaanlæggets temperatur eller radioens lydstyrke.
Hyundai har erkendt, at denne teknologi muligvis ikke opfylder alle kunders behov. Det forklare vicedirektøren Ha Hak-soo i et interview til Korea JoonAng Daily.
LÆS OGSÅ: C63 falder 70.000 kr. fordi ingen gider 4-cylindret AMG
– Da vi begyndte at integrere et touch-baserede interface, opdagede vi, at folk ikke foretrækker det.”
Vicedirektøren uddyber, at test blandt fokusgrupper har vist, at bilisterne ofte blev irriterede eller stressede, når de ikke hurtigt kunne finde de ønskede indstillinger.
Ifølge Ha er touchskærmene en unødig belastning i situationer, hvor bilisterne bare har brug for hurtig og nem adgang til helt almindelige ting – eksempelvis betjeningen af radioen.
Touchskærmsteknologien er blevet populær blandt designere, fordi den giver mulighed for at skabe et minimalistisk interiør. Og så er det billgere at samle alle funktioner i én skærm, frem for at sprede dem ud på flere knapper.
Men det passer ikke bilisterne særlig godt. Især fordi det for mange er en udfording i det hele taget at betjene en touchskærm, når de allerede skal koncentere sig om trafikken. Mange af Hyundais kunder har direkte sagt, at de savner biler med fysiske knapper.
Hyundai har da også sig bilisternes utilfredshed med skærmene. Af samme grund vender flere af de ‘gamle’ knapper, der røg ud, da touchskærmene kom til, retur.
Et eksempel på ændringen hos Hyundai finder vi i den faceliftede Ioniq 5, hvor der stadig er fysiske knapper at finde. Sydkoreanerne er langt fra de eneste, der bakker, når det kommer til touchskærme.
Også Volkswagen har måttet lægge sig fladt ned for gøre kunderne tilfreds. Dermed vender de fysiske knapper også tilbage i biler fra Wolfsburg. Og så BMW tror direktør Oliver Zipse lige frem, at de største skærme i biler bliver forbudt. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!