Der findes kun meget få af dem. Men nu er en af dem sat til salg. Verdens mest sjældne Toyota Supra, en GT500, skal finde et nyt hjem.
Verdens mest sjældne Toyota Supra er sat til salg. Helt konkret er der tale om en af de meget få GT500-biler, der blev bygget i 2000.
Bilen, der oprindeligt kørte racerløb med nummer 38 på siden, blev styret rundt på de japanske racerbaner af Hironori Takeuchi og Yuji Tachikawa i løbet af 2000-sæsonen. Dengang var bilen pakket ind i de ikoniske blå og gule farver fra FK/Massimo.
Efter sæsonen fik bil nummer 38 tildelt et nyt chassis. Og lige denne Supra fik i stedet nummer 33 og den karakteristiske cdmaOne CERUMO-bemaling. Men faktisk kørte bilen kun én sæson.
Som det er tilfældet med de fleste racerbiler, deler denne GT500-spec Supra kun navnet med gadebilen. For selvom de to udefra ligner hinanden, er der teknisk set ikke mange fællestræk at komme efter.
I motorrummet skulle der eksempelvis have ligget en to-liters, firecylindret benzinmotor. Toyotas motorsportsafdeling, TDR, valgte at smide rækkesekseren 2JZ ud, fordi den var for tung.
LÆS OGSÅ: Hyundai genindfører knapper fordi kunder hader skærme
Til gengæld er den mindre, firecylindrede motor tæt beslægtet med 3S-GTE turbomotoren fra rallybilen Celica GT-Four. Men i dag er bilen ‘bare’ en tom skal.
Den har dog stadig sit originale instrumentbord i kulfiber. Instrumenteringen er i øvrigt digital. Der er også et sikkerhedsbur og én af de meget få dele, som racerbilen deler med gadebilen. Nemlig lyskontakten.
Men så er der jo lige det med prisen. Den kender vi ikke. Faktisk vil auktionshuset, som har bilen til salg, kun ud med en vurdering på mellem 13 og 18 millioner japanske yen. Så vi må vente til hammerslag som falder i weekenden 16.-17. november.
Vidste du i øvrigt at Toyota har tænkt sig at holde Supra-navnet i live? Og selvom BMW lægger søsterbilen Z4 i graven. Japanerne udstyrer endda den nuværende model med en V8-motor. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!