Annonce:

Honda har udviklet manuelt gear med kobling til elbiler

Egentlig er behovet der slet ikke. Alligevel har Honda udviklet manuelt gear til kommende elbiler. Spørgsmålet er så, om japanerne vil bruge det.

Annonce:

Honda har udviklet en manuel gearkasse – komplet med gearstang og koblingspedal – til sine kommende elbiler. Systemet er dog softwarebaseret og nøjes derfor med at simulere følelsen af gearskift.

Der er altså ikke tale om nogen mekanisk løsning, som vi kender det fra biler med forbrændingsmotor og manuelt gear.

Det fortæller Honda-ingeniør til mediet The Drive under en testkørsel af en prototype fra Hondas kommende 0-serie af elbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ingeniøren ville dog hverken be- eller afkræfte, om det simulerede manuelle gear er noget, Honda har tænkt sig at gøre alvor af i en serieproduktion.

Elmotorer leverer fuldt moment fra nul omdrejninger, og elbiler behøver derfor ikke gearkasser med flere gear ligesom benzin- og dieselbiler. Af samme grund nøjes de fleste elbiler med en gearkasse, der har ét fremadgående gear og bakgear. Selvom Porsche faktisk har udstyret deres Taycan med to gear.

En manuel gearkasse, i stil med den Honda har udviklet, kan dog gøre det til en mere involverede oplevelse at køre elbil. Elbiler får nemlig generelt kritik for at køre både ens og kedeligt.


LÆS OGSÅ: Brabus Big Boy er en autocamper med 12,8-liters dieselmotor

Toyota har også udviklet en manuel gearkasse til elbiler og planlægger at sætte den i produktion. Toyotas løsning, der også skal bruges i Lexus’ biler, simulerer ligeledes gearskift

Hyundai har allerede introduceret software, der simulerer gearskift i performancemodlelen Ioniq 5 N. Men mærket har ikke udviklet en koblingspedal til systemet. I Ioniq 5 N simulerer softwaren gearskift fra en 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ikke alle er begejstrede for sådanne systemer. Porsche har eksempelvis undersøgt mulighed for at simulere gearskiftet i elbiler. Men i Zuffenhausen har man valgt at sige nej tak. Det samme siger Alpine. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også