Audis modelprogram bugner i øjeblikket af SUV’er, som er så svære at sælge, at mærket lukker en fabrik. De sjove biler findes ikke længere.
Audi har i øjeblikket et bredt udvalg af SUV’er på markedet. Men tyskerne mangler en sjov bil modelprogrammet. Audi TT og R8 er fortid, og der er ingen planer om at erstatte dem.
Udvalget af sportsvogne er generelt faldende, mens SUV’er fortsat er populære. Og det i en grad så mærket selv kan se det.
– Jeg tror, Audi altid ser på globale segmenttrends. Så det er derfor, at SUV’er de sidste mange år har været stigende. I øjeblikket stiger de stadig, siger Peter Strudwieke, der er produktplanlægger hos Audi Australien, til siden Carsales.
Nogle vil mene, at Audi har rykket det sportslige udtryk over i Sportback-udgaverne af Q-modellerne. Men igen handler det mest af alt om visuelle ændringer af allerede-eksisterende biler.
SUV’erne kan næppe erstatte Audi TT, og slet ikke den centermotoriseret R8. Audi har heller ingen coupéer eller cabrioleter i deres sortiment længere, da A5 ikke kommer i en todørs version fremover, og A3 cabriolet udgik for flere år siden.
LÆS OGSÅ: Brugte formue på bil-logo – mangler forklaring til konen
Audi fokuserer i stedet på nye SUV’er. Den næste generation af Q5 Sportback får formentlig premiere allerede i denne måned. Men flere andre SUV’er kører en usikker fremtid i møde.
Q2 udgår efter kun én generation, og Audi har allerede bestemt sig for at lukke fabrikken i Belgien som bygger den store Q8 e-tron.
Kina har Audi indgået et samarbejde med SAIC-koncernen om at lancere et nyt bilmærke. Det får navnet AUDI. Tre modeller forventes lanceret fra 2025, og mindst én af dem forventes at være en SUV.
Hvis Audi en dag beslutter at genoplive Audi TT, er det muligt, at det ifølge Carsales mest sandsynlig, at den vender tilbage som en crossover. Tanken har tyskerne allerede luftet for 10 år siden med konceptbilen TT offroad, der forestillede en SUV-version af Audi TT.
Samme år blev der også præsenteret et koncept til en TT Sportback, en firedørs sedan. Men ingen af disse koncepter blev til virkelighed.
Den store efterspørgsel efter SUV’er er ikke den eneste grund til, at Audi nedprioriterer sportsvogne. Det forklarer Jeff Mannering der er direktør for importøren i Australien.
Han peger helt konkret på, at virksomheden lige nu skal være ekstremt forsigtige med, hvordan man bruger penge. Og set i det lys er en sportsvogn meget langt nede på listen over prioriteter.
Audis salg er faldet med 10,9% frem til september, og overskuddet faldt med 91% i tredje kvartal. Samtidig kæmper moderselskabet Volkswagen Group med faldende salgstal over hele linjen. Altså lige bortset fra et sted, som melder alt udsolgt. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!