Alle bilister skal forbydes at køre over 30 km/t i byerne. Det er en myte, at man kommer langsommere frem, siger european Road Safety Council.
Hvis det står til NGO’en European Road Safety Council skal alle bilister i alle europæiske byer forbydes at køre over 30 km/t.
Det er nemlig en myte, når det påstås, at en hastighedsgrænse på 30 km/t skaber trafikpropper i byen.
Det bliver hellere ikke dyrere for samfundet at tvinge bilisterne ned i hastighed, påstår NGO’en.
Ifølge European Road Safety Council kan man ligefrem spare penge ved at indfør en generel hastighedsgrænse på 30 km/t for alle biler. I hvert fald frem for at gøre det gradvist.
For selvom det i første omgang vil koste penge – bl.a. fordi alle lyskryds- og reguleringer skal omstilles til de nye hastigheder – vil fordelene ved den lavere hastighed langt overstrige den pris, lyder det.
LÆS OGSÅ: Kommune kan lukke dansk motorfest helt ned
Som et eksempel nævner European Road Safety Council forholdene i Wales, hvor regeringen har indført en national hastighedsgrænse på 20 miles i timen svarende til 32 km/t.
Det har, siger NGO’en, allerede for ét forsikringselskab betydet, at antallet af skadesanmeldelser fra bilister er faldet med 20 procent.
NGO’en påpeger også, at der i Østrig er vedtaget national lovgivning, som lader det være op til de enkelte byer, om de vil forbyde bilister at køre hurtigere end 30 km/t.
Nogenlunde det samme er tilfældet herhjemme. Alle danske byer har fået lov til at indføre miljøzoner, hvor visse dieselbiler ikke må køre. Og de større byer vedtager det ene flertal efter det andet, at bilister skal køre langsommere.
I Odense vil et flertal eksempelvis have, at bilisterne skal følge en generel hastighedsgrænse på 20 km/t i byen. Bystyret vil desuden have det gjort forbudt at køre 110 og 130 km/t på motorvejen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!