En ny Mazda6 med baghjulstræk og rækkesekser kan være på vej, hvis kunderne da vil have den.
Selvom Mazda ikke umiddelbart har planer om en ny Mazda6 med baghjulstræk og rækkesekser, kan det ændre sig, hvis kunderne vil.
Markedet for den type bil er simpelthen for lille i øjeblikket, og kunderne efterspørger i højere grad SUV’er. Alligevel udelukker mærket ikke muligheden.
– Personligt synes jeg, at en FR (bil med motoren foran og baghjulstræk, red.) i sedan-form er en drøm for alle.
– Journalister siger altid til mig, vi burde lave sådan en bil. Men markedet er så lille. Så hvis…folk begynder at købe den slags køretøjer, vil det give os mulighed for at bygge dem, siger Kohei Shibata, der er Mazdas program manager for Large Product Group.
Shibata refererede ikke specifikt til Mazda, men til sedaner generelt. Toyota har med Corolla og Camry vist, at der stadig er en efterspørgsel på sedaner. Omvendt var Kia Stinger ingen kommerciel succes.
LÆS OGSÅ: Træder i kraft 1. januar – her er de nye kørekort-regler
Mazda er derfor bekymret for, at en 6’er med seks cylindre og baghjulstræk vil lide samme skæbne.
Mazdas plan for Large Products-serien omfattede fra begyndelsen kun fire SUV’er: CX-60, CX-70, CX-80 og CX-90. En sedan var aldrig en del af planen, og det samme gælder en stor sportscoupé, som Mazda Europas udviklings- og ingeniørchef Joachim Kunz på et tidspunkt åbent fortalte, at han drømmer om.
Mazda lancerer dog en baghjulstrukket sedan i 6’erens segment. EZ-6 er resultatet af Changan Mazda-samarbejdet i Kina og er i vid udstrækning baseret på Changan Shenlan SL03. Bilen er derfor ikke en ægte Mazda-model og forventes ikke at blive lanceret i Danmark.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!