Lysten til det, Volvo Trucks har at byde på, er ikke den samme som for bare ét år siden. Nu skærer fabrikken kraftigt ned.
Volvo Trucks har meddelt, at der vil ske ændringer i produktionen som følge af faldende efterspørgsel på lastbiler.
Fabrikken i Tuve, Gøteborg, bliver påvirket af besparelser og arbejdstider der skal omlægges.
– Vi flytter førerhustrimningen, hvor vi klargør førerhusene til montering, fra aften til dagvagt for at imødekomme reduceret efterspørgsel, siger Helena Lind, pressechef hos Volvo Trucks.
Faldet i efterspørgsel er en del af en større tendens i bilindustrien, hvor flere producenter oplever lignende udfordringer. På fabrikken i Tuve har man allerede mærket, at produktionshastigheden er faldet.
– For et år siden byggede vi 140 biler om dagen, nu er vi nede på omkring 100. Men jeg ved ikke så meget endnu, vi sætter os ned og forhandler med Volvo, siger Ulf Albinsson, lokalformand i IF Metall.
LÆS OGSÅ: Peugeot e-3008 skal lades to gange for at køre 1.000 kilometer
Helena Lind understreger, at ændringerne primært vil påvirke medarbejdere på tidsbegrænsede kontrakter og eksterne konsulenter.
– Det her kommer kun til at ramme konsulenter og åremålsansatte, ikke dem, der er fastansat, siger hun.
Den svenske bilindustri, hvor produktion af tunge køretøjer spiller en væsentlig rolle, har dog ikke været isoleret fra de udfordringer, som mange europæiske producenter står overfor.
– Ude i Europa har de store producenter sagt, at de vil reducere med omkring 30 procent. Jeg synes, at Volvo ser ud til at have klaret sig ret godt, siger Peter Bryntesson fra Vehicle Components Group.
Blandt medarbejderne skaber ændringerne dog bekymring, især for dem, der står uden fast ansættelse. Samtidig har der været en forståelse for nødvendigheden af at tilpasse produktionen til den aktuelle efterspørgsel.
– Bekymret, hvad er det for et ord? Men det er kedeligt og trist, frem for alt for kollegerne. Men det er en realitet, hvis man ikke sælger lastbiler, kan man ikke bygge dem. Man kan ikke længere bygge til lager, det skal være til salg, siger Ulf Albinsson.
Selvom situationen kan synes usikker, mener Bryntesson, at der også kan opstå nye muligheder.
– For Volvo kunne dette også være en mulighed for fornyelse. Nu hvor man er nede på mindre volumener, er der mulighed for at skifte til elektrificering, men så skal man have vognmænd og andre aktører med, det har man tid til nu, siger Peter Bryntesson.
Han ser også en mulig bedring forude.
– Jeg tror, det kan begynde at lette i slutningen af næste år, siger han.
Det er ikke første gang, at Volvo må skærer ned i år. Tilbage i marts skrev Reuters, at lastbilproducenten fyrede 250 ansatte, fordi ordrebøgerne ikke kunne bære deres lønninger.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!