Annonce:

Volvo investerer mere end nogensinde i forbrændingsmotoren

Volvo investerer flere penge end nogensinde før i forbrændingsmotoren. Det er især idéen om brintdrevne lastbiler der er dyr.

Annonce:

Volvo investerer nu flere penge end nogensinde før i udviklingen af nye forbrændingsmotorer. Håbet er, at de nye motorer kunne køre på brint og forskellige typer biobrændstof.

Ifølge Lars Stenqvist, Volvos teknologichef, er det lige frem en central del af virksomhedens strategi at få brinten forbrændt.

– Vi vil bruge brint i forbrændingsmotorer, siger han til mediet SvD Näringsliv.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Selvom Volvo i de senere år har brugt store ressourcer på elektriske lastbiler, er udbredelsen af disse køretøjer gået langsommere end forventet.

Elektriske lastbiler udgør kun da også kun en meget lille del af salget. I år er kun 2 procent af de lastbiler, Volvo har solgt, elektriske. Samtidig oplever virksomheden et faldende antal ordre på de elektriske lastbiler.

LÆS OGSÅ: “Bjørn” ødelagde Rolls-Royce og blev sigtet for bedrageri


Faktisk er det så småt med ordre, at Volvo nu har skåret ned på fabrikken i Gøteborg.

Men det betyder ikke, at udviklingen af brintmotorerne stoppes. En vigtig del af Volvos planer er at tilpasse teknologien til alternative brændstoffer som biogas, elektrobrændstof og brint. Ifølge Lars Stenqvist er brint en vigtig del af fremtidens løsninger:

– Vi skal bruge brint i forbrændingsmotorer på samme måde, som nogle lastbiler nu kører på naturgas eller biogas, forklarer han.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Volvos fremtidige udvikling hviler på tre forskellige teknologier: batteridrevne lastbiler, brændselscellelastbiler og lastbiler med forbrændingsmotorer til alternative brændstoffer.

Denne tredeling skyldes behovet for at tilpasse produkterne til forskellige markeder. For eksempel kan emissionskravene variere markant mellem regioner som Europa og USA.

Ifølge analytikere fra Global Data kan ændringer i amerikanske regler, såsom en mulig lempelse af emissionskrav, få konsekvenser globalt. I Europa kunne man derimod forvente skærpede miljøkrav. Denne usikkerhed tvinger Volvo til at udvikle bredt.

Responsiv Iframe

Trods disse udfordringer har Volvo sat sig ambitiøse mål. Virksomheden planlægger efter, at mindst 35 procent af salget udgøres af elektriske lastbiler om bare fem år.

Samtidig fortsætter Volvo med at udforske alternative løsninger som brint i forbrændingsmotorer for at sikre fleksibilitet i en tid med skiftende markedskrav.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også