Egentlig blev det droppet. Men nu genindfører New York en forhadt trængselsafgift, som næsten alle bilister skal betale.
New York genindfører i 2025 en afgift, som rammer kørsel i byens centrale områder.
Fra midnat den 5. januar 2025 vil bilister, der kører ind i det centrale forretningsdistrikt (CBD), skulle betale en afgift på 9 dollar for biler. For folk på motorcykel er beløbet 4,5 dollar.
For mindre lastbiler og busser, der ikke bruges til pendling, bliver afgiften 14,40 dollars.
Mens større lastbiler og turistbusser vil blive pålagt 21,60 dollar. Afgiften, som også inkluderer rabatter om natten, er en del af en plan, som blandt andet skal reducere trængsel og forbedre luftkvaliteten i byen.
New Yorks borgmester har bakket op om planen, der samtidig skal rejse penge til forbedringer af offentlig transport.
LÆS OGSÅ: Dansk by indfører kritiseret forbud mod biler
Ifølge bystyret vil tiltaget over tid skaffe 15 milliarder dollar, som skal bruges til at forbedre og udvide Metropolitan Transportation Authoritys tjenester – altså offentlig transport.
Man forventer, at kørslen i bil vil falde med 5 procent. Og at antallet af køretøjer i CBD-området vil blive reduceret med 10 procent, når afgiften træder i kraft.
Tiltaget blev oprindeligt planlagt til at træde i kraft allerede i 2023, men blev udskudt efter kritik, der især gik på bekymringerne for bilisternes økonomi.
New Yorks guvernør, Kathy Hochul, forklarede, hvorfor afgiften nu er lavere end tidligere foreslået.
– En afgift på 15 dollar var simpelthen for høj under de nuværende økonomiske forhold. Derfor har vi reduceret den daglige afgift til 9 dollar for biler.
Det vil spare daglige pendlere næsten 1.500 dollars om året, og det beløb gør en stor forskel for mange familier, udtalter hun.
Selvom mange bilister kan se frem til rabatter eller undtagelser, er det ikke kun dem, der kører ind i CBD, som vil mærke ændringen.
Taxiselskaber vil blive pålagt en afgift på 0,75 dollars pr. tur til, fra eller inden for CBD-området.
Mens tjenester som Uber og Lyft skal betale 1,50 dollars pr. tur. Kritikere har peget på, at disse omkostninger kan ende hos passagererne.
Planen rummer også undtagelser for visse grupper. Personer med lave indkomster og handicappede vil kunne få rabatter eller fritagelser.
Ifølge myndighederne vil ændringerne ikke blot give økonomiske midler til transport, men også medvirke til mindre forurening og færre biler på byens veje.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!