Kevin Magnussens rival i Haas-garagen skal ikke regne med at få en lettere begyndelsen på 2025. Det afslører en del af holdets aftale med Toyota.
Haas’ nye samarbejde med Toyota kan få betydelige konsekvenser for de to kørere, der i 2025 erstatter Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg.
Aftalen mellem Haas og Toyota indebærer nemlig en kontroversiel klausul, der giver Toyota vetoret over teamets kørervalg i fremtiden. Noget kan lægge et ekstra pres på de nye kørere, Oliver Bearman og Esteban Ocon, som i forvejen står foran en udfordrende sæson.
Toyota, der senest deltog i Formel 1 som fabriks-hold frem til 2009, gør nu et comeback i sporten – ikke som selvstændigt hold, men som teknisk partner hos Haas.
Efter at have været fraværende i 15 år er Toyota tilbage med fokus på at levere teknisk støtte og ressourcer til det amerikanske hold.
Det skriver F1 Oversteer.
Haas’ biler vil fremover være prydet af Toyota-branding, hvilket signalerer et tæt samarbejde, der kan få stor betydning for begge parter.
LÆS OGSÅ: Nyt land dropper elbilstøtte – salget falder med 25 procent
Haas’ teamchef, Ayao Komatsu, har angiveligt arbejdet hårdt og længe på at kontakten til Toyota som blev offentliggjort i oktober.
Aftalen med Toyota bringer avanceret teknologi og ekspertise til Haas, hvilket bl.a betyder, at holdet får adgang til Toyotas vindtunnel i Köln, Tyskland.
Men samarbejdet betyder også, at Toyota får direkte indflydelse på centrale beslutninger hos Haas-ledelsen. Bl.a. får japanerne noget at skulle have sagt, når det kommer til kørere.
En vigtig del af Toyotas strategi er at fremme japansk motorsport i Formel 1. Det fremgår, at de ønsker at placere en Toyota-støttet japansk kører i sporten. Noget der kan føre til ændringer i Haas’ køreropstilling på længere sigt.
Lige nu er der dog langt hen til den Honda-støttede Yuki Tsunoda, der forbliver Japans eneste Formel 1-kører i øjeblikket.
Oliver Bearman, der tidligere har været tilknyttet Ferrari Driver Academy, og Esteban Ocon, som kommer fra Alpine, skal nu levere resultater i deres første sæson hos Haas. Hvis ikke Toyota skal blande sig alt for meget.
Toyota er ikke det eneste bilmærke, Haas har talt med. Tilbage i maj 2023 bekræftede holdet, at man mødtes med en et andet kæmpe navn i sporten. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!