Elbiler må ikke koste mere end benzin- og dieselbiler gør i dag. For sker det, bliver kunderne væk, siger den nye salgschef.
Hvis det står til Volkswagen, skal prisen på elbiler svare til prisen på benzinbiler.
Faktisk er netop prisen ifølge Volkswagens nye salgschef, Martin Sander, helt afgørende for, om mærket kan sælge elbiler eller ej.
– Mange bilister har et bestemt budget med et bestemt budget, når de handler bil.
– Og det uanset om de køber eller leaser den. Hvis der ikke er en elbil inden for de rammer, vælger bilisterne helt uundgåeligt en ny bil med forbrændingsmotor, siger Sander til Automobilwoche.
I dag er elbiler ofte dyrere end tilsvarende modeller med forbrændingsmotor. En elbil som Volkswagen ID.3 koster eksempelvis omkring 55.000 danske mere end en benzin-drevet Golf hjemme i Tyskland.
LÆS OGSÅ: Peugeot e-3008 skal lades to gange for at køre 1.000 kilometer
Sander mener dog, at elbilerne i perioder allerede nu kan prissættes på niveau med benzinbilerne.
For at gøre perioderne permanente skal Volkswagen dog have skåret markant ned i omkostningerne. Mærket har allerede varslet massive lønfald og lukningen af flere fabrikker.
– Det er vigtigt, at vi arbejder på at reducere omkostningerne og give besparelsen videre til køberne, siger Sander.
Udover at sænke elbilpriserne har Volkswagen også hævet priserne på benzin- og dieselbiler i Tyskland. Det er dog ikke med mærkets gode vilje, mener Sander.
– Vi er stadig midt i høj inflation, så vi er nødt til at justere priserne, siger han.
På den anden side er Volkswagen ikke de eneste, der gør benzin- og dieselbilerne markant dyrere. Det samme sker lige nu hos søstermærket Audi. Og det er faktisk anden gang i år. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!