Annonce:

Abarth opgiver at bygge biler på grund af afgifter

Abarth har bygget mærkets sidste bil med forbrændingsmotor. Stigende afgifter får skylden.

Annonce:

Abarth, der i årtier har modificeret Fiat-biler med forbrændingsmotorer, har besluttet at lægge den slags i graven.

Det fortalte Boosted allerede i februar. Men nu er der lidt mere nyt i sagen.

Mærket vil fremover, hvis det overlever, ikke længere bygge biler med heftige benzinmotorer.

Beslutning har Abarth-ledelsen taget på grund af stigende afgifter på biler med forbrændingsmotorer i Europa, som gør det mindre attraktivt for kunderne at eje disse køretøjer som nye.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Gaetano Thorel, der leder Fiat og Abarth i Europa, har i et interview med Autocar uddybet beslutningen.

LÆS OGSÅ: Toyotas regel er dårligt nyt for Kevin Magnussens rival

Han fremhæver, at i Italien pålægges ejere af en biler, der udleder 180 g CO₂ pr. kilometer, årlige afgifter på mellem 7.500 og 15.000 danske kroner.


Til sammenligning er der ingen tilsvarende afgifter for elbiler, som ifølge Thorel samtidig tilbyder tilsvarende præstationer uden nævneværdige kompromiser.

På denne baggrund har Abarth konkluderet, at fremtiden for mærket ligger i elbiler. Alle kommende modeller fra Abarth vil derfor være fuldt elektriske. Selvom Fiat planlægger en hybridversion af deres nyeste 500-model i 2026, vil Abarth ikke udvikle en højtydende udgave af denne.

Thorel forklarer, at hybrider betragtes som teknologisk utilstrækkelige i forhold til Abarths ambitioner. Den lille forbrændingsmotor, som hybridmodellen vil være udstyret med, vil ikke kunne yde nok til at bære mærkets sportslige image.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Der er heller ingen planer om at udvikle en helt ny dedikeret Abarth-model. I stedet vil mærket fortsætte med at tage udgangspunkt i eksisterende Fiat-modeller, som de har gjort historisk.

Efter lanceringen af de elektriske versioner af Fiat 500e og 600e er næste skridt sandsynligvis en elektrisk model baseret på en større Panda-variant, som forventes at blive introduceret i 2027.

Samtidig har Stellantis’ direktør, Carlos Tavares, gjort det klart, at flere af koncernens mindre succesfulde bilmærker har begrænset tid til at bevise deres værd.

Responsiv Iframe

Selvom han ikke nævnte Abarth specifikt, har han indikeret, at der vil blive truffet afgørende beslutninger om disse mærker inden for de næste par år.

I mellemtiden er mærker som Maserati og Lancia sikret økonomisk støtte frem til 2026, hvilket betyder, at der næppe vil ske drastiske ændringer før tidligst 2027.

Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også