Annonce:

Batterier til elbiler er så dårlige at de kasseres

Den kriseramt og konkurstruede batterivirksomhed Northvolt bygger så dårlige batterier, at de ikke egner sig til brug i elbiler, viser nye dokumenter.

Annonce:

Den konkurstruede batteriproducent Northvolt kasserer nu helt nye batterier til elbiler på grund af kvalitetsproblemer.

Det skriver Reuters på baggrund af en række dokumenter om produktionsfejl på fabrikken i Skellefteå, Sverige.

Selskabet har ikke formået at opfylde sine egne produktionsmål, hvilket har ført til betydelige udfordringer.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ifølge interne dokumenter, som Reuters har fået indsigt i, blev det i uge 45 klart, at mange af batterierne ikke levede op til kvalitetskravene og derfor ikke kunne leveres til kunderne. Altså bilmærkerne.

Northvolt havde som mål at producere 100.000 forsendelsesklare batterier om ugen inden udgangen af 2024. Men i den pågældende uge nåede de kun 20.000.

LÆS OGSÅ: Dansk by indfører kritiseret forbud mod biler


Nu oplyser virksomheden, at det oprindelige mål ikke længere er aktuelt, da det ifølge dem kun var et uformelt pejlemærke.

– Planen er i øjeblikket under revision baseret på implementeringen af ​​vores strategiske gennemgang, som påvirker, hvordan vi driver vores hovedanlæg Northvolt One, lyder det i en kommentar til Reuters.

I forsøget på at reducere virksomhedens omkostninger har Northvolt besluttet at nedskalere produktionen markant.

Selskabet har midlertidigt lukket et af sine to produktionsanlæg i Skellefteå, hvilket forventes at vare frem til december. Samtidig kører produktionen nu kun på hverdage. Virksomheden har også skåret kraftigt i medarbejderstaben og afskediget omkring 20 procent af sine ansatte globalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

De nuværende kunder, som Northvolt prioriterer at levere til, inkluderer blandt andet Scania samt bilmærker som Audi og Porsche.

Men produktionsproblemerne har allerede før de nye afsløringer haft store konsekvenser. Sidste sommer mistede Northvolt en større kontrakt med BMW til en værdi af cirka 15 milliarder kroner.

Kilder med indsigt i situationen peger på flere årsager til problemerne, herunder maskin-fejl, uerfarent personale og urealistiske ambitioner fra ledelsen.

Responsiv Iframe

Northvolt afviser dog kritikken. I stedet vælger man at fremhæve, at både maskiner og medarbejdere lever op til branchens høje standarder. Selskabet fastholder desuden, at der er gjort fremskridt.

– Det er en svær branche. Vi har dog gjort store fremskridt i løbet af året. Så meget at vi i dag konsekvent producerer højtydende battericeller til vores kunder uge ​​efter uge, udtaler Northvolt.

Alligevel forlyder det, at ledelsen er ved at smide håndklædet ind i ringen. Og at det kan komme flyvende som en konkurs allerede i denne uge. Læs mere om det her.

Besøg vores annoncør:

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også