Salt. Hverken kobolt, nikkel eller litium. Det er, hvad CATL har tænkt sig at lave batterier til elbiler af. Det skærer 70 procent af prisen, siger kineserne.
Den kinesiske virksomhed CATL har udviklet et nyt saltbatteri, der potentielt kan revolutionere prisen på elbiler.
I hvert fald hvis man skal tro kineserne selv.
Batteriet, som er baseret på natrium-ioner, bruger hverken lithium, kobolt eller nikkel, men i stedet almindeligt. Hvilket skulle gøre selve batteripakken markant billigere at producere.
CATL lancerede første generation af deres natrium-ion batteri for tre år siden og forventer at lancere anden generation i 2025.
Selvom de præcise besparelser endnu ikke er offentliggjort, forudser BYD, at saltbatterier i fremtiden vil være 70 procent billigere at fremstille end de udbredte LFP-batterier.
LÆS OGSÅ: Mazda revet midt over – 18-årig kunne gå fra ulykke
Det skriver Carnewschina.
En af de primære årsager til, at saltbatterier endnu ikke er ekstremt billige, er den begrænsede produktionsvolumen. Udover den lavere pris har saltbatterier dog også andre fordele; blandt andet en god ydeevne ved lave temperaturer.
CATL siger, at den næste generation af saltbatteri fungerer i temperaturer ned til 40 minusgrader.
Energitætheden for det nye batteri er endnu ikke blevet afsløret. Til sammenligning havde CATL’s første generation af saltbatterier en energitæthed på 160 Wh/kg.
Ifølge Carnewschina forventes masseproduktionen af det nye saltbatteri først at begynde i 2027, selvom det lanceres allerede næste år.
Præcis hvor meget omkostningerne vil falde i forhold til de mere almindelige batterier er stadig ikke afsløret, men BYD har sagt, at man mener, at saltbatterierne i fremtiden vil være 70 procent billigere at fremstille end LFP-batterier.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!