Xiaomi er gået fra at bygge forbruger-elektronik til elbiler. Det går tilsyneladende så godt, at firmaet opjusterer igen og forventer at bygge 130.000 biler i år.
Xiaomi, der mest er kendt for elektronik som telefoner og såkaldte smart watches, har for tredje gang øget sine forventninger til salget af elbilen SU7 i 2024.
Det nye estimat lyder på 130.000 solgte biler inden året er omme. Denne opjustering skyldes den store efterspørgsel efter SU7, som har nødvendiggjort en øget produktion på Xiaomis fabrikker.
Det skriver Reuters.
SU7 blev lanceret i Kina i slutningen af 2023 og de første biler blev leveret til kunderne i foråret 2024. Efter lanceringen var der en del medieomtale af uheld med SU7 som primært involverede influencere.
Det blev blandt andet beskrevet, hvordan SU7 både har problemer med at bremse og hvordan den styrer elendigt. Desuden kan helt fabriksnye biler ikke repareres. Læs mere om det her.
LÆS OGSÅ: 10 procent af bilisterne vil aldrig eje en elbil
På trods af dette har SU7 vist sig at være populær. Tilbage i april sagde virksomheden selv, at 70.000 bilister havde forudbestilt bilen.
Xiaomis administrerende direktør, Lei Jun, har udtalt, at salget har overgået virksomhedens forventninger.
For at imødekomme efterspørgslen har Xiaomi øget produktionskapaciteten ved at indføre flere skift på fabrikkerne. Analytikere fra Huatai Securities forudser, at Xiaomi vil sælge over 400.000 biler næste år.
Samtidig med den øgede produktion af SU7, har Xiaomi rapporteret en stigning i omsætningen på over 30 procent. Det er værd at bemærke, at SU7 indtil videre kun er tilgængelig i Kina.
En interessant detalje er, at Fords administrerende direktør, Jim Farley, har udtalt, at han kører en SU7 til daglig. Lige den udtalelse har dog fået flere kritikere til at kalde direktøren noget så voldsomt som landsforræder.
Kineserne har generelt meget fart på. På trods af toldmure fra EU, og et USA, der vil gøre kinesiske elbiler forbud i 2028, har et mærke som BYD ansat 200.000 nye folk på bare 3 måneder.
Tilbage hos Xiaomi har man dog også allerede fået voldsom kritik for performance-udgaven af SU7’eren. Flere mener nemlig, at kineserne snød på vægten, da bilen satte omgangsrekord på Nürburgring.
Bilen, der satte omgangstiden, har nemlig meget lidt med en gadebil at gøre. Alligevel sagde kineserne, at de havde slået Porsche Taycans omgangstid.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!