EU vil med en ny lov tvinge bilister til at skrotte biler, hvis reparationer og udskiftinger koster mere end bilens værdi. Men det er ulovligt, siger M Sweden.
I sommer fremlagde EU-komissionen det såkaldte EVL-(end-of-life vehicles)-direktiv. Særligt svenskerne frygter, at de kan blive tvunget til at skrotte mange biler, hvis direktivet bliver til en lov.
M Sweden, der er Sveriges svar på FDM, kalder ligefrem forslaget for grundlovsstridigt.
Det er, siger foreningen også i konflikt med EU’s egne regler.
– Konsekvensen kan være, at du bliver frataget dit køretøj mod din vilje uden kompensation, skriver M Sweden.
Organisationen vil af samme grund have lagt så stort et pres på EU-komissionen, at man i Bruxelles bliver nødt til at skrive direktivet om.
LÆS OGSÅ: Staten gør disse biler billigere i Danmark fra 1. januar
Og i så fald ikke gøre direktivet til mere end det er. For bliver direktivet ikke til mere, end det er, vil det være op til de enkelte EU-lande at udforme en lovgivning rundt om det.
– Den eksisterende svenske regulering er fuldt ud tilstrækkelig, og derfor bør kommissionens forslag blandt andet om særregulering for salg og køb af køretøjer revideres, lyder det.
Helt konkret har forslaget i sin nuværende form til formål at begrænse større reparationer på ældre biler med en lav værdi. Det fortalte Boosted allerede tidligere i år.
I forslaget sætter EU-kommissionen en aldersgrænse på 15 år for det, man kalder ‘et udtjent køretøj’.
Femten år er ikke nødvendigvis nok. EU-kommissionen sigter nemlig også efter biler med ‘høje kilometertal’.
EU lægger op til, at en bil skal klassificeres som udtjent, hvis omkostningerne til at udskifte motor, gearkasse, væsentlige karosseridele eller andre dele overstiger bilens reelle værdi.
Ifølge Euro News Weekly hersker der stadig tvivl om forslagets konsekvenser. For en reparation, der eksempelvis koster mere, end bilen er værd, kan også klassificere køretøjet som ‘udtjent’.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!