Volkswagens tekniske chef Kai Grünitz fortæller nu, at alle mærkets elbiler skal laves om, fordi bilisterne skal ‘elske VW’ igen.
Volkswagen har besluttet at redesigne alle sine elbiler. Det nye design og den forbedrede ydeevne skal ‘tune’ elbilerne ind på et spor, der bedre afspejler Volkswagens vision, siger ledelsen.
– Denne stil burde være mere relateret til, hvad Volkswagen står for, siger Kai Grünitz, Volkswagens tekniske chef, til Autocar.
Det første skridt i denne omlægning bliver lanceringen af ID.2 All, som sker næste år. Denne model repræsenterer begyndelsen på en ny æstetik for Volkswagens elbiler, stærkt inspireret af tidligere Golf-modeller.
Volkswagens designchef, Andreas Mindt, har kigget tilbage på mærkets historie for at finde de stilistiske elementer, der nu genopstår i de kommende elbiler.
I løbet af 2026 vil de opdaterede ID-modeller også blive introduceret. De nye modeller vil indeholde forbedringer, som stammer fra udviklingen af bilproducentens MEB-arkitektur. Ifølge Kai Grünitz betyder dette blandt andet lavere batteriomkostninger og forbedret ydeevne.
LÆS OGSÅ: Tesla har igen flest fejl til periodisk syn
– Kunderne vil se, at der er sket en ændring og en meget større ændring end forventet, siger Grünitz.
En central del af Volkswagens langsigtede strategi er udviklingen af SSP-platformen (Scalable Systems Platform). Teknologien bag er tænkt som et svar på konkurrencen fra kinesiske producenter og skal introduceres omkring 2028.
For at fremme SSP-projektet har Volkswagen indgået et samarbejde med Rivian, som indebærer en investering på ni milliarder kroner i et fælles selskab. Ifølge Grünitz vil samarbejdet kombinere Rivians teknologi med Volkswagens ekspertise i bilproduktion.
– Deres teknologi er tættere på det, vi ser i Kina. Det kombinerer vi med vores viden om at bygge biler efter en høj standard. Så det synes jeg er et godt samarbejde, siger han.
Med denne plan håber Volkswagen at genvinde sin position blandt bilproducenter og at kunne tilbyde elbiler, der er mere konkurrencedygtige og relevante i den fremtid bilindustrien umiddelbart står over for.