HVO 100 er en mere miljøvenligt diesel. Fra januar tankes alle nye dieselbiler hos BMW med det syntetiske brændstof.
BMW har besluttet at tanke alle nye dieselbiler fremstillet på deres tyske fabrikker med HVO 100-diesel. Dette er et mere miljøvenligt alternativ til konventionel diesel, da brændstoffet samlet set reducerer CO₂-udledningen med op til 90 procent. Initiativet træder i kraft fra 1. januar 2025.
– Det vil vise kunderne, at HVO 100 er en fuldgyldig dieselerstatning. Men med 90 procent lavere CO₂-udledning samlet set, siger BMW’s administrerende direktør Oliver Zipse.
HVO100-diesel, som står for 100 procent hydrogenbehandlet vegetabilsk olie, fremstilles af vegetabilske olier og animalsk fedt.
Brændstoffet overholder den europæiske standard EN 15940 og anses som et vedvarende alternativ, selvom det stadig udleder CO2 under kørsel.
BMW’s dieselmotorer er allerede godkendt til at køre på HVO100. Brændstoffet roses blandt andet for at give en mere jævn motorgang og have bedre egenskaber i kulde sammenlignet med almindelig B7-diesel.
LÆS OGSÅ: Bilgigant i krise fyrer yderligere 5.500 ansatte
BMW er en af de bilproducenter, der fortsat satser på dieselteknologi, selvom mange andre i branchen lægger et stadigt større fokus elektrificeret biler.
På grund af fleksible platforme kan BMW’s kunder vælge mellem strøm, benzin eller dieseludgaver af flere modeller. I 2028 udvider tyskerne med en brintbil. Læs mere om det her.
Tiltaget med HVO100-diesel tanket på fabrikkerne markerer et forsøg fra BMW’s side på at reducere miljøbelastningen fra deres dieselbiler allerede inden, de når ud til kunderne. Den første påfyldning af HVO10-diesel fra fabrikken er dog begrænset til det, der er nødvendigt for at få bilerne frem og tilbage. Eksempelvis mellem udstillinger hos forhandlere.
– Den første fabrikspåfyldning er naturligvis ikke nok til en tur fra München til Berlin. Men den vil vise kunderne, at HVO 100 er en fuldgyldig dieselerstatning,” forklarer Oliver Zipse til avisen Bild.
BMW tilbyder stadig dieselmotorer til de fleste af deres modeller, hvilket inkluderer både mindre trecylindrede varianter og de større rækkeseksere, som findes i større køretøjer som X7.
Ved at kombinere denne teknologi med HVO 100 håber BMW at bidrage til en mindre belastende overgang fra fossile brændstoffer til vedvarende alternativer.