Den første personbil med kulfiberbremser var Mercedes CL 55 AMG. Der er kun bygget 55 såkaldte “F1 Edition”. Nu skal nummer 35 på auktion.
Den blev kun bygget i 12 måneder. Nemlig mellem 2000 og 2001. Til gengæld var Mercedes CL 55 AMG verdens første personbil med kulfiberbremser.
Den stærkt begrænsede produktion betød, at kun 55 biler blev sendt på vejene med den dengang helt nye teknologi. Nu skal nummer 35 på auktion.
Det sker hos RM Sotheby’s som del af en auktion i Dubai i begyndelsen af december. Prisen er af samme grund ukendt. Men hvad for man egentlig for pengene?
For uden en bil, der kun findes i 54 andre eksemplarer, kan den kommende ejer glæde sig over, at bremseskiverne er 60 procent lettere end de tilsvarende skiver af stål. Og at bilen næsten ikke har kørt noget i løbet af de seneste årtier.
Faktisk er det blevet til bare 58.534 kilometer fra ny. Under kølerhjelmen ligger en V8-motor på 5,4-liter og yder 360 hestekræfter med et moment på 510 Nm. Den heftigere kompressor-model var først på programmet fra slutningen af 2002.
LÆS OGSÅ: Sådan skifter du gear i en Tesla med sort skærm
Det betyder også, at CL 55 AMG F1 Edition ikke ligefrem er nogen raket. Bilen, der vejer næsten 1.900 kilo, skal bruge seks sekunder på at nå fra 0 til 100 km/t. Derfor bliver den formentlig heller ikke verdens dyreste auktionsobjekt på fire hjul.
Dengang, bilen var ny, kostede den 330.000 D-Mark. Knap 25 år og 58.000 kilometer senere svarer det til et sted mellem 38.000 og 58.000 euro eller 283.000 til 432.000 danske kroner. Den dårlige nyhed? Samtlige fire bremseskiver skal skiftes nu.
Boosted har på det seneste faktisk fundet en hel del særlige Mercedes-modeller frem. Frister verdens sidste 300 SL ‘Mågevinge’? Eller hvad med den eneste SLS AMG Black Series i en helt særlig farve. Find begge historier lige her.