Det er risikoen for brand, der mandag 25. november fik styret i den svenske hovedstad Stockholm til at forbryde elektriske køretøjer i offentlig transport.
Fra mandag den 25. november gælder der nye regler for brugen af elektriske køretøjer i Stockholms offentlige transport.
Elektriske køretøjer som el-løbehjul og el-scootere må ikke længere tages med i metroen. Forbuddet skyldes den sikkerhedsrisiko, som bystyret mener er forbundet med lithiumbatterier.
Lithiumbatterier udgør en særlig risiko, fordi de kan bryde i brand med kort varsel, og disse brande er både vanskelige at håndtere og slukke.
Ifølge Pelle Rytterlund, der er sikkerhedsdirektør i Stockholms trafikforvaltning, er det en særlig udfordring at håndtere denne risiko i metroen, hvor trafikken primært foregår i tunneler og på stationer, der overvejende er indendørs.
Det skriver Mestmotor.
LÆS OGSÅ: Kevin Magnussen overvejer at trække sig
Mens el-scootere nu er helt forbudt i metroen, er det fortsat muligt at medbringe dem i andre transportmidler under visse betingelser.
Det er dog ikke tilladt at oplade dem på nogen form for offentlig transport. Trafikforvaltningen har understreget, at reglerne kan justeres i fremtiden, hvis der viser sig behov for det.
Beslutningen kommer som en del af en bredere indsats for at forbedre sikkerheden i Stockholms offentlige transportsystem. Risikoen for brand i lukkede og svært tilgængelige miljøer, som dem man finder i metroen, har været en central faktor i beslutningen.
Andre typer af offentlig transport, som busser og tog, giver mulighed for en mere kontrolleret håndtering af el-køretøjer.
Selvom reglerne kan virke omfattende for nogle brugere, påpeger sikkerhedsdirektøren, at prioriteten er passagerernes sikkerhed. Lithiumbatteriers brandrisiko har været genstand for stigende opmærksomhed, både i Sverige og internationalt, og flere byer overvejer lignende tiltag.
Med de nye regler understreger Stockholms trafikforvaltning, at sikkerhed i den offentlige transport er afgørende, og at tilpasninger kan være nødvendige for at imødekomme skiftende teknologiske udfordringer.
Bilisterne har det dog ikke meget nemmere i Stockholm. Bystyret har besluttet at indføre en række miljøzoner som helt forbyder andet end elbiler. Læs mere om det her.