Toyota har længe ikke villet sige noget om en ny Celica. Men nu bekræfter mærkets tekniske direktør, at modellen er på vej tilbage.
Toyotas tekniske direktør, Hiroki Nakajima, har bekræftet, at Toyota Celica får comeback.
Efter længere tids spekulationer og antydninger er det nu blevet fastslået, at den ikoniske model vender tilbage.
Nakajima har tidligere sagt, at han gerne så bilen gøre comeback. Og nu ser det ud til, at planerne for alvor har fået grønt lys.
De bekræftende ord fald i forbindelse med Rally Japan 2024, der blev afholdt i Aichi-præfekturet. Her blev Hiroki Nakajima spurgt direkte om Celicas fremtid.
Han svarede kort men meget klart: “Vi vil lave (en ny, red.) Celica.”
LÆS OGSÅ: Bilgigant i krise fyrer yderligere 5.500 ansatte
Nakajima tilføjede dog hurtigt, at han ikke var sikker på, om det var det rette tidspunkt at offentliggøre nyheden på.
Det tyder på, at bilen stadig befinder sig i et meget tidligt stadie af udviklingen. Udtalelsen er dog tydeligste tegn på, at Celica er på vej tilbage.
Historien om Celicas mulige genkomst har været under opsejling i noget tid. Tilbage i 2023 nævnte Toyotas bestyrelsesformand, Akio Toyoda, i et interview med det japanske magasin Best Car, at han havde opfordret den øvrige ledelse til at genoplive navnet.
Det blev fulgt op af en række meget subtile antydninger, herunder en kort reference til en “Celica Mk8” i Toyotas anime-serie Grip. Serien har også nævnt potentielle nye generationer af andre Toyota-modeller som GR86 og MR2.
Under Rally Japan 2024 blev der også stillet spørgsmål til Toyotas fremtidige sportsvogne. Specifikt blev det diskuteret, om den næste generation af GR86 vil forblive baghjulstrukket, og om den vil få en turbomotor.
Ifølge det normalt velorienterede Best Car bekræftede Gazoo Racing-køreren Kazuya Oshima, at udviklingen er i gang. Han vil dog ikke gå ned i konkrete detaljer.
Toyota arbejder desuden på en ny serie af små firecylindrede motorer med 1,5- og 2,0-liters slagvolumen.
Disse motorer er under test og kan potentielt finde vej til fremtidige modeller, herunder den kommende Celica. En 2,0-liters motor med turbo forventes at være blandt mulighederne. Mens en 1,5-liters variant kan komme både med og uden turbo.
Toyotas ambitioner om at genoplive deres klassiske sportsvognsmodeller følges nøje også her på Boosted-redaktionen.