Jaguar, der i forvejen befinder sig i en shitstorm efter præsentationen af mærkets nye logo, køber nu 2.760 biler tilbage, fordi disse kan brænde op.
Jaguar sælger ikke rigtig noget i Danmark. Men i USA står det endnu værre til. For mange af de biler, som mærket har solgt, skal nu købes tilbage.
Helt konkret drejer det sig om 2.760 biler, som Jaguar nu må betale for at købe tilbage på grund af risikoen for brand i bilerne.
I-Pace-modellen er så ramt af problemer med en problematisk batteripakke, at Jaguar tilsyneladende nu ikke ser anden udvej end at købe bilerne tilbage.
Det sker efter flere forsøg på at at lade softwareopdateringer afhjælpe problemet med overophedet batteripakker. Jaguar har også gentagne gange måttet fortælle sine kunder, at de skal parkere uden for og helst i god afstand til alle andre. Både biler og bygninger.
Alene i USA har myndighederne registeret tre tilfælde, hvor bilerne er futtet af på grund af fejl i batteripakken. Noget Boosted også har beskrevet.
LÆS OGSÅ: Ford fyrer yderligere 800 ansatte på grund af elbiler
Tilbage i august fik Jaguar-ejere at vide, at de skulle parkere deres biler udenfor. De blev også bedt om ikke at oplade batteripakken til mere end 80 procent.
Alle de tilbagekøbte biler er bygget i 2019. Det første år bilmodellen var på gaden. Samtlige udgaver, der nu købes tilbage, er desuden bygget af den østrigske bilfabrikant Magna Steyr. Mens den problematiske batteripakke er fra sydkoreanske LG.
LG leverede også batteripakken til den skandaleramte elbil Chevrolet Bolt. Her endte det hele ud i en erstatningssag, som betyder, at batterigiganten skal punge ud med over 1 milliard danske kroner i erstatninger til bil-ejerne. Læs mere om det her.