Annonce:

Kun 0,6 procent vil have denne støtte til elbiler

Den svenske regering forsøger i øjeblikket at få flere benzin- og dieselbiler af vejene med en forhøjet skrotpræmie. Men støtten er et kæmpe flop – kun 0,6 procent af pengene er brugt.

Annonce:

I Sverige er interessen for at modtage støtte til køb af elbiler forsvindende lille. I hvert fald i form af højere skrotpræmier.

En forhøjet skrotpræmie, hvor bilejere kan få 10.000 svenske kroner for at skrotte deres gamle bil og købe eller lease en elbil, har vist sig at være intet mindre en fiasko.

Kun 0,6 procent af de de penge, der er blevet afsat til ordningen, er blevet brugt. Det svarer til at 140 svenskere har valgt at skrotte en benzin- eller dieselbil.

Det skriver Vi Bilägare.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Årsagen til den manglende interesse skal findes i den svenske regerings beslutning om at fjerne en tidligere støtteordning, der gav op til 70.000 kroner i statsstøtte til køb af elbiler.

Beslutningen blev truffet i forbindelse med finanslovsforhandlingerne i 2023, hvor regeringen var tydeligt bekymret for statens økonomi. For at lappe lidt huller forsvandt afgiftsstøtten til elbilerne. Det samme skete i Tyskland. Læs mere om det her.

LÆS OGSÅ: Ford fyrer yderligere 800 ansatte på grund af elbiler


I begge lande skete der særligt én ting – salget af nye elbiler faldt markant. Særligt i Tyskland noterede man sig allerede i januar 2024 en nedgang i salget på mere end 50 procent. Siden har landets regering lovet at genindføre dele af støtteordningen.T

Tilbage i Sverige forsøgte regeringen i sommer at stimulere salget af elbiler med den højere skrotpræmie som i øvrigt svarer til godt 6.500 danske kroner.

Men ordningen har ikke haft den ønskede effekt. Flere eksperter argumenterer nu for, at støtten skal øges betydeligt for at have en reel indflydelse på elbilsalget.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

En mulig løsning, som diskuteres i Sverige, er at indføre en model med ekstra tilskud til lavindkomstfamilier, der vælger at købe en elbil. Lignende ordninger findes allerede i andre EU-lande, og Sverige overvejer at implementere en sådan ordning fra 2026.

Den svenske regerings forsøg på at balancere økonomiske hensyn med ønsket om at fremme elbilsalget har vist sig at være en udfordring. Det er nu usikkert, hvilke yderligere tiltag der vil blive taget for at øge andelen af elbiler på de svenske veje.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også