Annonce:

Ejer flere firmaer i Danmark – bilgigant taber milliarder

Den svenske bilimportør Hedin Mobility der i de seneste år har opkøbt flere firmaer i Danmark, risikerer at få annulleret en række lån efter milliardtab i seneste kvartal.

Annonce:

Den svenske bilimportør Hedin Mobility, der ejer en række danske virksomheder, står over for et milliardtab.

Koncernen, som har haft store økonomiske problemer i år, bryder på grund af det dårlige regnskab sine obligationsvilkår og risikerer at få annulleret en række stor lån.

Det skriver Dagens Industri.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Hedin Mobility har tabt betydelige summer på bilsalg i løbet af året, og i tredje kvartal alene var tabet på 112 millioner kroner i Sverige.

Medregnet renteomkostninger på 1,2 milliarder svenske kroner (cirka 780 millioner danske kroner, red.) ender koncernens samlede tab på over en milliard kroner.

LÆS OGSÅ: Peugeot stopper leveringer fordi biler revner


For at finansiere en hurtige ekspansion udstedte Hedin Mobility sidste år en obligation på en milliard kroner.

Lånevilkårene dikterer, at nettogælden i virksomheden skal være under 2,75 gange driftsresultatet. Men gælden er nu steget til 17,73 gange driftsresultatet, skriver det svenske medie.

Rentedækningsgraden, der angiver, hvor mange gange overskuddet dækker renterne, er faldet fra tre gange til 0,32 gange overskuddet.

Situationen tvinger Hedin Mobility til at bede långiverne om at udskyde en række krav i låneaftalerne for at undgå en øjeblikkelig tilbagebetaling.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– De har nok behov for en kapitalindsprøjtning fra ejerne, udtaler DI’s ekspert Magnus Dagel.

– I løbet af det seneste år har bilmærkerne reduceret priserne på nye elbiler markant. Hvilket påvirker muligheden for at tjene på eksisterende lagerbeholdninger samt tilbagekøbsforpligtelser for leasingbiler negativt, siger administrerende direktør Anders Hedin.

Herhjemme har den svenske bilgigant blandt at opkøbt importen af Iveco samt den danske BMW-specialist Koed A/S.

Responsiv Iframe

Tidligere i år trak Hedin sig ud af det tyske marked, da man solgte importen af kinesiske BYD tilbage til netop BYD. Læs mere om det her.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også