I et nyt interview fortæller Porsches chef for e-fuel-afdelingen, at Audi udviklede en femcylindret R8 med turbo og baghjulstræk. Tyskerne skrottede dog det hele igen.
Audi R8 findes ikke mere. Den sidste bil forlod fabrikken i år. Og meget tyder på, at den ikke kommer igen.
Men meget kunne også have været anderledes, hvis bare tingene var gået en smule anderledes. For nu viser det sig, at Audi udviklede en femcylindret R8 med både turbo og baghjulstræk.
Det fortæller Porsches eFuels Project Manager Marcos Marques i et interview til den britiske motorjournalist Steve Sutcliffe.
Ifølge Marques nåede Audi-folkene så langt med idéen, at man havde udviklet en udgave af mærkets femcylindrede rækkemotor, der i hvert fald i moment overgik V10-motoren på 5,2 liter. Til sammenligning er rækkefemmeren en bare 2,5-liters sag.
For at gøre ondt værre, havde Audi planer om at parre den femcylindrede motor og R8’eren med en manuel gearkasse. Noget der faktisk blev gjort. Næsten da. For den mindre Audi TT findes faktisk med nøjagtig den kombination i en baghjulstrukken udgave.
LÆS OGSÅ: Motorcykelmærket KTM kan gå konkurs om 90 dage
Over for The Drive er Audi ikke meget for at be- eller afkræfte historien. En talsmand kalder det ‘bare’ et rygte. Vedkommende slog dog fast, at der i så fald – hvis der er noget om snakken – er/var tale om udviklingsarbejde på den første generation af R8.
Det er ikke første gang, at et projekt droppes undervejs. Heller ikke i bil-industrien. Eller skulle vi måske sige især i bilindustrien. For mere end 20 år siden udviklede BMW en E46 M3 Touring.
Fra ledelsen fik inginørerne dog besked på at droppe idéen, da deres arbejde vil være for dyrt at sætte i en serieproduktion. BMW er dog noget mere åbenmundende end Læs mere om den bil her.