Som det er nu, skal alle bilmærker i England sælge mindst 22 procent elbiler inden året er omme. Men det er urealistisk, og nu vil regeringen slække på kravet.
Englands regering har besluttet at genoverveje kravet om, at 22 procent af alle nye biler i 2024 skal være elbiler.
Beslutningen kommer efter omfattende kritik fra bilindustrien, der har betegnet målet som urealistisk. Reglen er en del af landets indsats for at udfase forbrændingsmotorer frem mod 2030, men manglende efterspørgsel på elbiler har gjort målene vanskelige at opnå.
Automobilproducenter har allerede ændret deres strategier for elektrificering som reaktion på det udfordrende marked, og nu ser det ud til, at den britiske regering er klar til at justere sine krav.
På et møde med ledende repræsentanter fra bilindustrien sagde handelsminister Jonathan Reynolds, at han vil inddrage dem i en proces for at finde bedre løsninger på de nuværende regler.
– Vi vil konsultere jer om ændringer af ZEV-mandatet og invitere til dialog om muligheder for en bedre vej frem, sagde Reynolds ifølge Bloomberg under en middag arrangeret af Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).
LÆS OGSÅ: Audi udviklede en 5-cylindret R8 med baghjulstræk
Han understregede dog samtidig, at planen om at udfase forbrændingsmotorer i 2030 fortsat står ved magt. Den grænse har dog flere gange svinget mellem 2030 og 2035. Faktisk så sent som i år.
Reglen om 22 procent elbilbiler i 2024 har vist sig svær at leve op til, da bilsternes interesse for og i elbiler ikke er høj nok.
Ifølge bilmærkerne er situationen blevet forværret beslutningen om at afskaffe tilskud til elbiler. Det skete i England i 2022.
Og nu har branchen kun én måned nået de påkrævede mål. For at undgå bøder på op til 15.000 pund per overskydende bil har nogle bilmærker valgt at begrænse udbuddet af benzin- og dieselbiler eller på egen hånd at skære prisen på elbiler ned.
Planen bliver dog endnu strammere de kommende år, hvor målet stiger til 28 procent for biler i 2025 og helt op til 80 procent i 2030. Ifølge Reynolds er regeringen opmærksom på behovet for støtte til industrien, hvis bilisterne skal købe elbilerne.
– Transportministeriet og jeg har hørt jer klart og tydeligt om behovet for støtte til at gøre denne overgang til en succes, sagde han til forsamlingen.
Regeringen fastholder samtidig, at hybridbiler vil være tilladt indtil 2035, hvilket giver producenter og forbrugere lidt længere tid til at tilpasse sig de nye krav.