A90 Final Edition er den sidste udgave af Toyota Supra Mk. V en skuffelse for mange der havde sat næsten op efter et lån fra BMW’s M-afdeling.
Der er langt mellem det positive, der er at sige om den sidste Toyota Supra i denne omgang. A90 Final Edition er nemlig langt fra det monster med hjælp fra BMW’s M-afdeling, som mange havde håbet på.
For selvom Toyota’en er en BMW Z4 med fast tag, er der langt til den Supra med rækkesekser fra BMW M som længe var rygtet.
I stedet må A90 Final Edition nøjes med den ‘almindelige’ 3-liters rækkesekser fra BMW der har fået 95 hestekræfter yderligere i forhold til standard-modellen. Det, der var rygtet, var en direkte ‘kloning’ af teknikken fra BMW M4 CSL. En bil der har hele 540 hestekræfter og 650 Nm.
Den sidste Toyota Supra skuffer med 570 Nm. Retfærdigvis skal det siges, at japanerne har formået at kappe 0,5 sekunder af sprinten fra 0 til 100 km/t, så den nu er overstået på 3,9 sekunder. Ligesom begrænseren er flyttet til 270 km/t.
Omvendt er chancen for, at du nogensinde ser en Toyota Supra A90 Final Edition meget begrænset. Japanerne bygger kun 300 biler der skal fordeles på verdensplan.
LÆS OGSÅ: Bilgigants ikoniske hovedkvarter skal rives ned
Den danske importør siger en pressemeddelelse, at salget dog også åbner i Danmark. Det er dog stærkt tvivlsomt, om så meget som ét eksemplar kommer hertil.
Bilen, der i standard-trim koster mere end 1 million kroner, når afgiften er betalt, har Toyota i Danmark kun solgt én eneste af mellem 1. januar og 31. oktober i år. Importøren har da heller ikke prissat den sidste udgave af bilen.
Om det bliver til en ny Supra, er endnu for svært at sige noget om. Selvom rygtet om en sjette generation har svirret i noget tid. Toyota vil til gengæld gerne bekræfte, at der kommer en ny Celica. En bil japanerne sidst havde i modelprogrammet i 2006.