Volkswagen kæmper mod en enorm gæld, de ansatte har varslet strejke på alle mærkets fabrikker og nu melder ledelsen ud, at man dropper den såkaldte agentmodel overfor forhandlerne.
Volkswagen dropper den udskældte agentmodel, når det kommer til salg af biler. Den kriseramte bilgigant har besluttet at sætte indførelsen af den nye salgsmodel på pause.
Agentmodellen, der skulle have revolutioneret bilbranchen, har mødt modstand fra flere forhandlere. Modellen indebærer, at bilmærker som Volkswagen, Skoda og Audi, sælger bilerne direkte til kunderne i stedet for gennem forhandlere.
Forhandlerne fungerer som såkaldte agenter, der fremviser bilerne og yder kundeservice mod en kommission.
Volkswagen Groups beslutning om at udskyde agentmodellen skyldes ifølge oplysninger i en pressemeddelelse langsommere overgang til elbiler end forventet.
Den tyske bilproducent oplever i øjeblikket flere udfordringer, og har de seneste måneder nedjusteret sine forventninger til både salg og indtjening.
LÆS OGSÅ: Volkswagens ansatte vil strejke på alle bilfabrikker
Agentmodellen skulle have givet forhandlerne mere magt og øget deres indtjening. I stedet for at købe bilerne af producenten og sælge dem videre til kunderne, skulle de blot formidle salget og modtage en kommission.
Denne ændring af forretningsmodellen har dog vakt bekymring hos nogle forhandlere, der frygter at miste kontrol over salgsprocessen.
Volkswagen Groups beslutning om at sætte agentmodellen på pause er et tegn på, at overgangen til en ny salgsmodel i bilbranchen ikke er uden udfordringer. Det er endnu uvist, hvornår eller om Volkswagen Group vil genoptage planerne om at indføre agentmodellen. Modellen er dog droppet i flere lande – blandt andet på hjemmemarkedet i Tyskland.
Volkswagen er ikke den eneste bilkoncern, der nu smider agentmodellen på gulvet. Det samme gør Stellantis, der ejer mærker som Peugeot, Citroen og Opel. Ifølge Car Dealer Magazine beklager Stellantis-ledelsen, der søndag nat dansk tid modtog direktørens opsigelse, at man ‘tog fejl’.