Volvo har taget patent på en ny teknologi, der skærer betydeligt af de skadelige stoffer som dieselmotor udleder. Måske brændstoffets redning.
Volvo vil forlænge dieselmotorens levetid med et nyt patent på en teknologi, der markant reducerer udledningen af skadelige stoffer.
For at overholde de gældende emissionskrav benytter producenter af dieselmotorer i dag ofte urea. Urea nedbringer udledningen af nitrogenoxider, men Volvo Trucks har nu, ifølge Carmoses, udviklet en ny metode, der optimerer brugen af urea og reducerer udledningen yderligere.
Volvos patentansøgning beskriver en teknologi, der giver en mere præcis kontrol over ureamidlet. Dette opnås ved at modificere åbningen af urinstofinjektorerne.
Ved at anvende et specifikt materiale, hvis sammensætning Volvo holder hemmelig, kan injektorerne regulere mængden af urea med større nøjagtighed.
Materialet reagerer på temperaturen i udstødningsgasserne og justerer injektoråbningen – og dermed ureamængden – derefter. Derudover kan et varmelegeme placeret på materialet give mulighed for manuel styring af urea-forbruget.
LÆS OGSÅ: Nissans overskud er kollapset med 90 procent
Med denne teknologi kan Volvo Trucks kontrollere emissionerne mere effektivt end med eksisterende systemer. Dette kan vise sig afgørende for dieselmotorens fremtid, da emissionskravene konstant skærpes.
Patenter er ikke noget nyt i bilernes verden. Audi har eksempelvis udviklet en teknik, så elbiler kan køre i vand. Og Ferrari? Ja, italianerne har faktisk fået beskyttet en idé om at vende en V6-motor på hovedet og fylde den med brint. Læs mere om det her.