Annonce:

Renault bliver opslugt af andet bilmærke tror ekspert

Han tager selv sin forudsigelse med et vist gran salt. Alligevel kan den danske brancheanalytiker godt se en fusion af Renault og Stellantis-koncernen for sig.

Annonce:

Begge mærker har set bedre dage. Og lige nu mangler Stellantis faktisk en direktør efter fyringen af en af verdens bedst betalte bilchefer natten til mandag. Måske det kan blive anledningen til fusionen mellem Renault og Stellantis.

I hvert fald er forestillingen om de to koncerner under samme tag en af ’10 vilde forudsigelser’ fra den danske bilbrancheanalytiker Rene Tønder.

Det skriver han selv på det sociale medie LinkedIn.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Brancheanalytikeren indrømmer selv, at ‘det nok ikke sker’. Men om ikke andet kommer han med en række bud på, hvor det alligevel er interessant at lægge Renault ind under Stellantis eller omvendt.

– Renault er i gang med køreplanen ud af Nissan/Mitsubishi-alliancen. Det skaber klarhed, men betyder også mindre skala. Renault kan derfor blive for lille i den fremtidige konkurrence, skriver Rene Tønder.

LÆS OGSÅ: Enzo Ferraris firmabil er endt på Facebook Marketplace

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Samtidig peger han på, at hele idéen med Stellantis er at vokse gennem fusioner. Først var der sammenlægningen af Fiat-Chrysler, der siden slugte PSA-gruppen. Altså Peugeot, Citroën og Opel.

Renaults direktør Luca de Meo har dog afvist tanken om at sætte sig i direktørstolen for ‘et større Stellantis’. I hvert fald officielt.

Læs mere efter videoannoncen:

Den danske brancheanalytiker er dog ikke den eneste, der tror på, at nogle bilmærker bliver en del af et langt større foretagende. Det samme sagde den nu fyrede Stellantis-chef Carlos Tavares allerede tilbage i januar.

Dengang var det en bekymring for elbilernes udhulning af økonomien, der fik Tavares til at komme med forudsigelsen.

– Hvis du sænker priserne uden at tage hensyn til dine omkostninger, vil du få et blodbad. Jeg forsøger at undgå et kapløb mod bunden.

Læs mere efter annoncen:

– Jeg kender til en virksomhed, der brutalt har sænket priserne, og deres lønsomhed er kollapset, lød det fra Tavares, som dog ikke ville sætte navn på bilmærket tilbage i begyndelsen af året.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også