Den første januar 2025 hæver regeringen igen afgifterne på benzin og diesel. Beregninger fra FDM viser ikke overraskende, at det bliver dyrere at være bilejer.
Fra den 1. januar 2025 vil afgifterne på både benzin og diesel stige. Regeringen har besluttet at hæve energiafgifterne, hvilket vil påvirke mange bilister rundt om i landet. Samtidig falder elafgiften en smule, hvilket giver elbil-ejere lov til at beholde lidt flere af deres egne penge.
Stigningen i afgifter varierer afhængigt af, om bilen kører på benzin eller diesel, og hvor meget man kører.
For benzinbiler betyder afgiftsændringen en stigning på 23 øre pr. liter, hvilket svarer til en ekstra omkostning på 288 kroner om året for en bilist, der kører 20.000 kilometer i en gennemsnitlig bil med et brændstofforbrug på 16 km/l.
Det skriver interesseorganisationen FDM i en pressemeddelelse.
Dieselbilister rammes af flere ændringer. Udover en generel stigning i energiafgiften på 15 øre pr. liter som følge af indeksregulering, lægges yderligere 65 øres afgift oveni for at finansere det såkaldte ‘grønne råderum’.
LÆS OGSÅ: Skatteminister vil tvinge lov om elbiler igennem
Samtidig indføres skærpede krav til reduktion af CO2-indholdet i diesel. Noget der ifølge FDM kan medføre en ekstra omkostning på op til 25 øre pr. liter. Det samlede resultat bliver, at diesel i gennemsnit bliver 1,05 kroner dyrere pr. liter.
For dieselbilister der kører under 10.000 kilometer årligt, vil fjernelsen af udligningsafgiften dog opveje en del af stigningerne.
Til gengæld vil de, der kører 30.000 kilometer om året, skulle finde omkring 2.000 kroner ekstra i budgettet. ”De kommende afgiftsstigninger rammer dieselbilisterne hårdest,” siger FDM’s forbrugerøkonom Ilyas Dogru.
Elbilister slipper anderledes billigere fra nytår. Fra 2025 falder elafgiften med 4 øre pr. kWh. Det giver en mindre besparelse for dem, der ikke modtager afgiftsrefusion på deres ladeboks.
For bilister med en ladeboks og afgiftsrefusion vil der ikke være nogen mærkbar forskel, da ladeoperatørerne typisk sørger for refusionen. FDM anbefaler stadig en ladeløsning til dem, der kører over 5.000 kilometer årligt.
Ifølge FDM vil de ændrede afgifter i 2025 samlet set ikke vælte budgettet for de fleste bilister, men de understreger, at det fortsat er billigere at køre elbil, især for dem med mulighed for opladning derhjemme.