Audi må igen ud i en tilbagekaldelse af flere hybridbiler. Der er nemlig stadig en risiko for, at batteripakken i bilerne er brandfarlige.
Audi tilbagekalder igen hybridbiler på grund af fejl, der kan medføre brandrisiko. Problemet ligger i batteripakkerne, som kan overophedes og i værste fald bryde i brand.
Denne gang drejer det sig om modellerne Q5 55 TFSI e quattro og A7 55 TFSI e quattro plug-in hybrider, der er produceret i USA mellem 10. august 2021 og 10. december 2022.
Det skriver Autoevolution.
Fejlen er konstateret i biler udstyret med Samsung SDI-celler i højspændingsbatterierne. Størstedelen af de berørte køretøjer er Q5-modeller, mens kun et mindre antal A7-modeller er omfattet af tilbagekaldelsen.
Audi arbejder på at finde årsagen til overophedningsproblemerne. Indtil videre har man installeret en midlertidig softwareopdatering, der skal give en tidlig advarsel, hvis der opstår problemer. Hvis nødvendigt, vil defekte moduler eller hele højspændingsbatterier blive udskiftet.
Det er endnu uvist, om danske modeller er berørt af problemet. Men det er langt fra første gang, at Audi må tilbagekalde elektrificerede biler. Det er dog ikke altid, at det er egentlig er mærkets skyld.
I december sidste år kunne Boosted fortælle, at den nordamerikanske importør måtte tilbagekalde omkring 100.000 elbiler, fordi ejerne er for dumme. Læs mere om det her.
For nogle bilmærker hører tilbagekaldelser da også mere til dagens orden, end det er tilfældet for konkurrenterne.
Tidligere i år kom det eksempelvis frem, at Ford er det bilmærke, der tilbagekalder absolut flest bilmærker. Alene i løbet af de første 19 uger af 2024 måtte bilmærket ud i 1,3 tilbagekaldelser hver eneste uge.
Der har været problemer med alt fra dårlige svejsninger til biler der ikke vil gå i gear over motorer der kan brænde af. Tilbage i november fik Ford i USA tilmed den største bøde, der nogensinde er givet for at ignorere en tilbagekaldelse.
Bøden har Ford fået lov til at dele i tre. Den første skal betales nu og her. Mens den anden del skal bruges på yderligere udvikling, og den anden kan Ford helt slippe for, hvis man inden for 3 år opfylder alle krav fra de amerikanske trafiksikkerhedsmyndigheder.