Den største partigruppe i EU-Parlamentet siger endnu engang, at de vil have ophævet forbuddet mod nye biler med forbrændingsmotorer, der træder i kraft i 2035.
Den største partigruppe i EU-Parlamentet, Det Europæiske Folkeparti (EPP), foreslår igen at ophæve det planlagte forbud mod nye biler med forbrændingsmotorer, som efter planen skal træde i kraft i 2035.
Ifølge et udkast, som det tyske medie Der Spiegel har fået adgang til, ønsker partigruppen, at beslutningen om forbuddet bliver annulleret inden marts næste år. Dette ville falde sammen med starten på den nye EU-Kommissions mandatperiode.
Forslaget markerer en klar uenighed med Europa-Kommissionen og dens formand Ursula von der Leyen, der har gentaget sin støtte til at fastholde forbuddet.
EPP argumenterer for, at bilindustrien allerede er under betydelig økonomisk pres, og at forbuddet kan skade sektoren yderligere.
Som en del af forslaget opfordrer gruppen også til en teknologineutral tilgang til reduktion af CO2-udledninger, hvor elbiler kombineres med alternative løsninger som biobrændstoffer og syntetiske brændstoffer.
En central del af debatten omhandler udbrændte elbiler, som rejser nye bekymringer om sundhedsrisici.
Når elbiler brænder, frigives der en kompleks blanding af farlige stoffer, herunder tungmetaller fra batterierne og giftige gasser. Disse udslip kan udgøre alvorlige sundhedsrisici for både redningspersonale og beboere i nærheden.
Håndteringen af sådanne brande kræver særligt udstyr og lange slukningsforløb, hvilket yderligere belaster lokale beredskaber.
Italiens premierminister Giorgia Meloni er blandt de ledere, der bakker op om EPP’s forslag og kalder forbuddet selvdestruktivt. Også Tyskland har længe været skeptisk over for et fuldstændigt stop for nye biler med forbrændingsmotorer.
I den kommende uge vil EPP fremlægge deres forslag til afstemning i EU-Parlamentet. Det er endnu uvist, om der kan opnås et flertal for ændringen.
Og hvordan Europa-Kommissionen vil reagere, hvis den politiske stemning skulle vende. Udfaldet kan få betydelige konsekvenser for både bilindustrien og Europas klimaambitioner.