Officielt gik han selv. Men reelt blev Stellantis’ øverst chef fyret. Nu forsøger verdens fjerdestørste bilkoncern at redde sig selv. Måske med et superbilligt batteri.
Den kriseramte bilkoncern Stellantis, der står bag 14 bilmærker, forsøger nu at vende sin negative udvikling ved at satse på en ny batteritype baseret på svovl.
Sammen med det amerikanske batteriselskab Zeta Energy arbejder de på at udvikle et lithium-svovlbatteri, der potentielt kan blive en gamechanger inden for elbiler.
Stellantis har været under stort pres på grund af økonomiske udfordringer, og situationen blev yderligere kompliceret, da koncernens administrerende direktør Carlos Tavares for nylig blev afskediget.
Nu håber virksomheden, at samarbejdet om denne nye batteriteknologi kan skabe den nødvendige fornyelse.
Lithium-svovlbatterier byder på flere fordele i forhold til de nuværende lithium-ion-batterier. De er lettere, kan opbevare mere energi og fungerer bedre ved lave temperaturer.
Ifølge Zeta Energy kan batterierne også reduceres i vægt med 30-50 procent sammenlignet med eksisterende løsninger. Teknologien hævdes at muliggøre hurtigere opladning, med op til 50 procent højere hastighed.
En af de største udfordringer ved denne batteritype har dog været dens begrænsede levetid. Lithium-svovlbatterier har traditionelt lidt under energitab over tid. Men Zeta Energy hævder at have løst problemet ved at anvende særlige belægninger, der forlænger batteriets levetid.
En anden væsentlig fordel ved denne teknologi er dens omkostninger. Materialerne, der anvendes i produktionen, er billigere og mere miljøvenlige end dem, der bruges i lithium-ion-batterier. Det kan reducere batteriets samlede pris og gøre elbiler mere tilgængelige for forbrugerne.
– Vi arbejder på, at denne batteritype kan blive en del af markedet inden 2030, lyder det fra Stellantis og Zeta Energy i fællesskab.
Målet er at skabe en bæredygtig og økonomisk overkommelig løsning, der kan genoprette Stellantis’ position i en stadig mere konkurrencepræget bilindustri.
Om denne satsning kan redde Stellantis, afhænger dog af, om teknologien kan leve op til forventningerne og klare sig i praksis.