For andet år i træk topper Rivian listen over tilfredshed blandt bil-ejerne. Helt anderledes ser det ud for Volkswagen og Mercedes.
Mens hele 86 procent af Rivian-ejerne vil købe en Rivian igen, står det skidt til for Jeep. Kun 51 procent af de bil-ejere vil købe sådan én igen.
Mercedes klarer sig næsten lige så dårligt på en plads som nummer 26 ud af 27 bilmærker i en stor tilfredshedsundersøgelse fra amerikanske Consumer Reports.
Undersøgelsen er baseret på data fra en rundspørge blandt 300.000 bil-ejere, som har forholdt sig til problemer med deres biler.
Volkswagen, som netop har smidt milliarder af kroner efter Rivian, skal heller ikke komme for godt i gang. Kun 54 procent af mærkets kunder kan finde på at købe en ny model fra Wolfsburg.
Chrysler, Nissan og endda Audi går det næsten lige så dårligt for, når man spørger ejerne, hvor tilfredse de er med deres biler. Ingen af de nævnte bilmærker kan svinge sig op på en tilfredshedscore, der er højere end 2 ud af 5.
Tilfredshedsscoren udregner amerikanerne på baggrund af fem parametre – nemlig; komfort, køreoplevelse, opbevaringsplads i kabinen, bilerne i praktisk brug og omkostninger.
Bemærkelsesværdig nok scorer ingen af de 27 bilmærker, som er med i undersøgelsen, topkarakter i tre ud af fem kategorier. Det selvom Rivian, Porsche, Volvo, BMW, Cadillac og Mercedes alle scorer topkarakter, når det kommer til komfort.
Consumer Reports noterer sig i øvrigt, at der er flere mærker, der har én model med høj score, mens Rivian åbenlyst har succes med begge sine modeller – R1S og R1T.
Sammme Consumer Reports mærker dog også, at elbiler generelt har mange flere fejl end de tilsvarende benzin- og dieselbiler. Læs mere om det her.