Tyskerne siger igen nej tak til biler med ledning. I forhold til november sidste år er salget af både el- og hybridbiler gået tilbage.
Elbilsalget i Tyskland er gået tilbage. Og den forventede stigning i slutningen af året ser ud til at udeblive.
Udviklingen står i skarp kontrast til tidligere år, hvor salget typisk er steget i årets sidste måneder.
En af årsagerne til faldet er de skærpede emissionskrav fra EU, der træder i kraft fra nytår. Disse krav betyder, at elbiler i 2025 vil spille en afgørende rolle for bilproducenternes evne til at overholde reglerne og undgå potentielt store bøder.
Det viser nye tal fra KBA – det tyske svar på Færdselsstyrelsen.
For eksempel er Volkswagen-koncernen afhængig af en øget elbilproduktion for at imødekomme kravene.
Det er dog usikkert, hvor stor en rolle emissionskravene spiller i den aktuelle situation. En anden væsentlig faktor er den generelle prisudvikling på elbiler. I mange europæiske lande, herunder Tyskland, er elbiler ofte markant dyrere end tilsvarende benzin- og dieselbiler.
Globalt har priskonkurrencen fra kinesiske elbilproducenter presset priserne ned. Men i Tyskland har de kinesiske mærker endnu ikke formået at etablere sig. Ingen af dem er at finde på top 20-listen over de mest solgte elbilmodeller, viser tal fra Clean Technica.
På trods af den generelle tilbagegang i salget, er Skoda Enyaq den mest populære elbil i Tyskland for tredje måned i træk. Den følges af Volkswagen ID.7, ID.4 og ID.5, Cupra Born og Tesla Model Y.
I et større europæisk perspektiv har Tesla Model Y, som stadig er den mest populære bil i Danmark, dog svært ved at klare sig. Faktisk så svært at den ikke engang er med i top 25. Det er en meget billig bil fra Rumænien til gengæld. Læs mere om det her.