Cruise var General Motors forsøg på at få en fod inden for blandt de helt selvkørende biler. Men efter flere skandaler lukker mærket, der kostede 76 milliarder.
Det skulle have været startet op igen. Men nu har historien taget en overraskende drejning. I en overraskende drejning lukker General Motors (GM) nu sin robotaxitjeneste, Cruise, efter at have investeret milliarder i projektet.
GM har brugt, hvad der svarer til 76 milliarder danske kroner, på at udvikle Cruise. Men nu lukker de tjenesten, da de mener, at det ikke er økonomisk bæredygtigt.
– Mængden af penge til at implementere en robottaxivirksomhed og derefter opretholde den forretning og vækste den, det er en masse kapital. En robottaxivirksomhed er ikke General Motors kerneforretning ifølge Reuters.
I stedet for robottaxaer vil GM fokusere på at udvikle selvkørende teknologi til privatejede biler. Barra mener, at dette marked har et større potentiale for profit.
– Vi ved, at folk overalt elsker at køre i deres egne køretøjer, men ikke i alle situationer.Muligheden for at levere disse fordele til vores kunder, som de vil bruge hver dag, er meget spændende for os, og det er vores kerneforretning,” siger Mary Barra.
Selvom Cruise lukker, ser GM ikke investeringen på 76 milliarder kroner som spildt. Koncernen forventer at kunne genbruge en stor del af teknologien i deres fremtidige projekter.
Denne beslutning står i kontrast til Teslas strategi, der satser stort på selvkørende teknologi og robotaxier. Teslas aktie har oplevet en stigning efter præsentationen af deres Cybercab, og der er store forventninger til, at selvkørende biler vil ændre transportsektoren i USA.
GM’s beslutning om at lukke Cruise viser dog, at der er forskellige holdninger til, hvordan denne teknologi bedst implementeres og kommercialiseres.