Officielt gik han selv. Men reelt blev Carlos Tavares fyret af Stellantis. Nu får han skylden for, at ingen ny bil har den berømte Hemi-V8-motor.
Carlos Tavares, der i sidste uge blev fyret fra posten som administrerende direktør for Stellantis, får skylden for, at HEMI V8-motoren næsten ikke findes i nye biler længere.
Ifølge kilder var det primært Tavares, der tog beslutningen om at droppe den ikoniske motor.
– Alle ville have beholdt den (Hemi-motoren, red.), siger en kilde til CNBC.
Beslutningen om at skrotte HEMI-motoren er blevet et symbol på de udfordringer, der prægede Tavares’ tid som den øverste leder for verdens fjerdestørste bilkoncern.
Flere medier skriver, at beslutningen om at droppe V8-motoren delvis skyldtes en intern magtkamp i Stellantis.
Nogle ansatte så virksomheden som en europæisk koncern, mens andre betragtede det hele som en amerikansk organisation med europæiske afdelinger.
Kilder siger til CNBC, at Tavares prioriterede de europæiske mærker, derfor havde han også meget fokus på at få bragt CO2-udslippet ned. Faktisk brokkede han sig højlydt over, at nogle konkurrencer vil have EU til at slække på kommende CO2-krav.
Ifølge mediet kostede den enorme fokus på elektrificering HEMI-motoren livet. Og det er flere amerikanere sure over. Især fordi markedet ikke har omstillet sig til elbiler i det tempo, som bilmærkerne blev stillet i udsigt og langt hen ad vejen selv forventede.
Stellantis’ fremtidige retning er nu usikker efter Tavares’ afgang. En ny administrerende direktør forventes udnævnt i løbet af det kommende år.
Indtil da har den amerikansk-italienske John Elkan taget ansvaret. Der er dog allerede sket flere store ændringer. På mindre end en uge har den tidligere Dodge- og Ram-direktør Tim Kuniskis fået sit job igen. Han gik ellers på pension tidligere på året.
Kuniskis er kendt som en stor fortaler for HEMI-serien af V8-motorer. Og han var selv med inde over, da Stellantis udviklede Hellcat-modellerne til Dodge.
Spørgsmålet om HEMI V8-motorens fremtid forbliver dog ubesvaret. Stellantis tilbyder stadig HEMI V8-motorer som såkaldte ”crate engines”.
Altså komplette motorer som kunderne selv skal lægge i deres biler. Motoren findes dog stadig i Durango Hellcat, når den triller af samlebåndet. Dodge besluttede tidligere på året at forlænge modellens liv ind i 2025.