Tesla Cybercab er ikke så selvkørende, som bilmærket giver udtryk for. I hvert fald der i første omgang mennesker til at fjernstyre bilerne.
Tesla Cybercab vil ikke udelukkende være afhængig af avanceret teknologi – i stedet vil den blive fjernstyret af mennesker.
En ny rapport fra Deutsche Bank afslører, at Teslas planer om selvkørende taxaer inkluderer en menneskelig operatør, der kan tage kontrol på afstand. Dette er en sikkerhedsforanstaltning, som Tesla forventer at implementere i de første faser af tjenesten.
Elon Musk har tidligere udtalt, at fremtidens taxaer ikke vil have rat eller pedaler, og at passagererne skal kunne slappe af eller sove under turen.
Musk har desuden argumenteret for, at selvkørende biler kan blive markant mere sikre end menneskelige chauffører. – Vi vil se autonome biler blive 10 gange så sikre som mennesker, sagde Musk under præsentationen af konceptet.
Men ifølge Deutsche Banks analyse er Teslas Cybercab ikke så autonom, som det først blev præsenteret. Selv om bilerne kører uden en fysisk chauffør bag rattet, vil en såkaldt fjernoperatør v kunne overvåge bilen og gribe ind, hvis det bliver nødvendigt.
Denne “fjernbetjeningsløsning” er ifølge den tyske bank tænkt som en midlertidig sikkerhedsforanstaltning, indtil teknologien kan stå helt alene.
Ifølge rapporten, som medie Silcon omtaler, planlægger Tesla at påbegynde implementeringen af fjernstyrede operatører inden 2025. Lanceringen vil formentlig finde sted i Californien og Texas, hvor de første flåder kun vil bestå af Tesla-ejede køretøjer. Selskabet har til hensigt at tilpasse sin kapacitet i forhold til efterspørgsel og trafikmønstre.
Den menneskelige fjernoperatørs rolle og ansvar er endnu ikke fuldt belyst. Tesla har ikke specificeret, hvor ofte eller i hvilke situationer fjernbetjening vil være nødvendig.
Samtidig står virksomheden over for regulative udfordringer, da nuværende amerikanske regler begrænser antallet af selvkørende køretøjer, der kan blive indsat. Ifølge de nuværende bestemmelser fra de amerikanske trafiksikkerhedsmyndigheder NHTSA må Tesla kun sende op til 2.500 Cybercab-biler på vejene hvert år.
Deutsche Bank arrangerede en begivenhed den 5. december i New York under temaet selvkørende biler, hvor Tesla var repræsenteret af investordirektør Travis Axelrod.
Her blev de nye detaljer om Cybercab afsløret. Bilmærket har dog ikke kommenteret yderligere på rapportens indhold. Deutsche Bank bemærker da også, at en fjernoperatør formentlig vil være nødvendig i den første tid, hvor bilerne er på gaden. På den måde vil Tesla forsøge at skærme sig mod den kritik, som de første uheld vil udløse.