Internetgiganten begyndte som en platform med bøger. Nu skal Jeff Bezos og co. også sælge biler. I første omgang Hyundai i USA.
Amazon Auto er det nye. I hvert fald i USA, hvor internetgiganten i første omgang skal sælge Hyundais modeller.
Flere bilmærker er dog velkomne, lyder det allerede nu fra Amazons Autos globale direktør, Fan Jin, i en pressemeddelelse.
– Vi er glade for at have Hyundai som vores eksklusive lanceringspartner og ser frem til at byde velkommen til flere mærker og udvide vores udvalg , efterhånden som programmet vokser, siger direktøren.
Det er bare et år siden, at Amazon fortalte om, at man vil bevæge sig ind på bilforhandlerens enemærker. Og nu er det altså tilfældet.
I sidste ende er Amazon dog ikke andet og mere end en platform – en mellemmand – mellem bilmærket og kunderne. Går der noget galt med selv bilerne, er det altså stadig den enkelte forhandler og dermed bilmærkets ansvar.
Om Amazon Auto kommer til Danmark er stærkt tvivlsomt. Internetgiganten er ikke engang til stedet i Danmark. I hvert fald ikke officelt. Den tyske del af virksomheden er dog tilpasset på flere måder, så den passer til danske kunder.
Tilbage i USA begynder man som sagt med Hyundai. Desuden er det kun indbyggere i 48 byer, der på nuværende tidspunkt kan købe biler på den måde. Men internettjenensten lover, at man allerede fra næste år vil begynde at udvide både geografisk og med flere bilmærker. På nuværende tidspunkt er der dog ikke sat navne på hverken det ene eller det andet.
Det er dog ikke nødvendigvis lykken at sælge biler online. Det måtte tjenesten Cazoo erkende tilbage i maj. Platformen, der under coronapandemien var 7 milliarder dollars værd, gik frivilligt konkurs i slutningen af måneden.