88,5 procent af den danske bilpark består stadig af benzin- og dieselbiler. Alligevel har alle landets kommuner fået lov til at forbyde bilerne. Det er dumt, mener FDM.
Et flertal i Folketinget har givet samtlige af landets 98 kommuner lov til at indføre nulemissionszoner. Med andre ord – forbyde alle diesel- og benzinbiler. Men det er dumt, siger FDM nu.
Ifølge interesseorganisationen kører 88,5 procent af alle personbiler i Danmark nemlig på enten diesel eller benzin.
– Vi ser med bekymring på de kommende nulemissionszoner, da vi ikke tror på, at det reelt vil fremme den grønne omstilling – måske snarere tværtimod, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
Indfører alle kommuner nulemissionszoner, som de har ret til fra 1. januar, vil langt størstedelen af de danske biler være umulige at bruge. De vil så at sige blive værdiløse i Danmark.
– Det skaber næppe forståelse for den grønne omstilling, når det samtidig står klart, at zonerne miljø- og klimamæssigt er ren symbolpolitik uden mærkbare, positive konsekvenser, siger Torben Lund Kudsk.
Afdelingschefen mener desuden, at de strengere miljøzoner ikke vil rykke på Danmarks CO2-udledning, og zonerne kun vil løfte luftkvaliteten i byerne minimalt.
Bilimportørerne er derimod glade for, at danskerne nu i størst muligt omfang kan forbyde at køre i diesel- og benzinbiler. Det vil, siger administrerende direktør, Mads Rørvig, sætte yderligere skub i salget af elbiler. Direktøren er endda klar til at gå endnu længere. Læs mere om det her.
Langt de fleste kommuner har tidligere i år svaret, at de ikke vil indføre nulemissionszoner. Men både Aarhus og København har planer om det.
Aarhus vil desuden som den første by i Danmark gennemtvinge en regel, der gør, at bilister skal betale direkte for at køre på byens veje.