Ford Escort RS Mk.I er tilbage. Den er skabt med de originale blåtryk fra Ford som har givet licensen videre til Boreham Motorworks. Den nye bil har 300 heste.
Boreham Motorworks har med Fords tilladelse genoplivet den originale Escort RS Mk.I. Der er tale om helt nye biler ved at skabe en ny og moderne version baseret på det originale design.
Faktisk bygges den nye model på Fords originale blåtryk – altså fabrikstegninger – med et tvist af moderne teknologi.
Ford har ovenikøbet sagt godt for, at bilerne, der skal bygges, kan fortsætte med rigtige serienumre fra fabrikken. Det er altså en helt officelt genstart af Escort-produktionen der ellers stoppede i 1974.
Motormæssigt byder Boreham på to mulighed. Standardmotoren er en 1,8-liters twincam med brændstofindsprøjtning og tørsumpsmøring.
Den motor laver 182 hestekræfter og tager 9.000 omdrejninger i minuttet. Den er kombineret med en fire-trins manuel gearkasse.
For dem, vil have mest muligt ud af den genoplivede Escoort, tilbydes en 2,1-liters firecylindrede benzin inspireret af motorsports verden.
Motoren fødes med dobbelte overliggende knastaksler, smedede stålplejlstænger og en anden krumtap. Den yder 300 hestekræfter ved 10.000 omdrejninger. Det hele kobles til en femtrins ‘dogleg’-gearkasse. Altså hvor første gear er nederst. Derudover er en komplet udstødning i titanium en del af den helt dyre pakke.
For at sikre at bilen er så tro mod den oprindelige Escort RS som overhovedet mulig har Boreham Motorworks fået lavet omfattende 3D-scanninger af flere originale biler fra Fords samlebånd. Noget der har gjort det har gjort det muligt at genskabe bilens oprindelige dimensioner samtidig med at bilen er gjort stivere.
Den nye Mk.I er udstyret med spærdifferentiale og gevindundervogn for at give en køreoplevelse, der minder om den originale RS.
Teknologiske hjælpemidler som servostyring, ABS, traction control og bremseforstærker er der heller ikke noget af. Bremsesystemet består af beskedne 260 mm skiver med fire-stemplede kalibre foran og 264 mm skiver med to-stemplede kalibre bagtil. Bilens samlede vægt er reduceret til cirka 800 kilo.
Indvendigt er der lagt vægt på funktionalitet med elementer som læder, alcantara, varme i forruden, aircondition og et komplet byr. Instrumenteringen er klassisk i stilen med det fra 1967, og designet af kabinen bevarer mange træk fra den oprindelige model.
Ifølge designchef Wayne Burgess kun foretaget små ganske ændringer i forhold til originalens udseende – herunder nye dørhåndtag, baglygter og spejle.
– At genskabe Ford Escort Mk.I RS handler ikke kun om at bygge en bil, men også om at ære en arv, der har inspireret bilentusiaster i over 50 år, udtaler Boreham Motorworks’ direktør Iain Muir.
Den nye, originale Escort Mk I er dog en foræring. Priserne begynder ved 295.000 pund svarende til 2,7 millioner kroner, og produktionen er begrænset til 150 eksemplarer. De første biler forventes at blive leveret i tredje kvartal af 2025 med en fabriksgaranti på to år eller 32.000 kilometer.