Det har længe været planen. Men nu har Audi sat dato på, hvornår den ene af Belgiens sidste to bilfabrikker lukker helt ned. Det sker til februar.
Audi har besluttet at lukke en af de sidste bilfabrikker i Belgien. Fabrikken i Bruxelles, hvor cirka 3.000 personer er ansat, lukker ved udgangen af februar.
Beslutningen betyder et betydeligt tab af arbejdspladser og har skabt uro blandt medarbejderne.
Ifølge Audi har det ikke været muligt at finde en køber til fabrikken, der længe har været udfordret. Allerede i november blev medarbejderne informeret om, at en lukning var sandsynlig, da forhandlingerne om fabrikkens fremtid stødte på vanskeligheder.
– Beslutningen om at lukke fabrikken er smertefuld, sagde Gerd Walker, medlem af Audi AG’s bestyrelse og ansvarlig for produktionen i Belgien, til Reuters.
Han beskrev lukningen som en af de sværeste beslutninger i sin karriere.
En socialplan, der skal hjælpe de fyrede folk videre, blev præsenteret i november. Mmen der blev ikke opnået enighed mellem ledelsen og fagforeningerne.
Planen omfattede blandt andet lukkebonusser og muligheder for tidlig pensionering. Men de ansattes repræsentanter har afvist det seneste forslag. Audis ledelse besluttede herefter at præsentere tilbuddene direkte for medarbejderne.
– Vi tror på, at medarbejderne vil se værdien i vores tilbud og vælge at acceptere dem. Han tilføjede, at udover den lovpligtige fratrædelsesgodtgørelse vil medarbejdere modtage yderligere bonusser, afhængigt af anciennitet, siger Peter D’hoore, talsmand for Audi Brussels.
En medarbejder med 17 års ansættelse kan få op til cirka 1,27 millioner kroner i samlet kompensation, afhængig af stilling og løn.
Fagforeningerne har kritiseret processen og kaldt den et tillidsbrud. Ifølge Jan Baetens fra fagforeningen ACV Metea blev forbundets forslag afvist af Audi.
Det har skabt frustration blandt medarbejderne. Samtidig har ledelsen fordømt enkelte medarbejderprotester, der blevet beskrevet som voldelige.
Lukningen af fabrikken markerer afslutningen på en lang historie for Audi i Bruxelles. Fabrikken har tidligere været en byens vigtigste arbejdspladser, og beslutningen efterlader Belgien med kun én bilfabrik. Nemlig den der tilhører kinesiske Volvo.