Ikke alt skal nødvendigvis gå op i elbiler. Folk vil lige så gerne have billige og billigere benzinbiler, siger Mazda-chef nu.
Mazda-chefen Masahiro Moro siger, at kunderne fortsat efterspørger billige benzinbiler frem for dyrere elektriske alternativer.
I et interview med Automotive News forklarede han, at “Kunderne leder efter prisvenlige løsninger frem for elbiler. De vil have bedre værdi. De ser stadig efter en pålidelig forbrændingsmotor.”
Mazda vurderer, at to tredjedele af deres salg i USA i 2030 vil komme fra benzinbiler og hybrider, mens kun en tredjedel vil være el- eller plug-in-hybridbiler.
Mazda har haft blandet succes med elbiler. Den elektriske SUV MX-30 blev fjernet fra markedet i USA efter 2023 på grund af lave salgstal.
Modeller som den Kina-producerede EZ-6 sedan og MX-30 e-Skyactiv R-EV, der er født med en lille Wankel-motor, er heller ikke blevet til noget på den anden side af Atlanten. Det viser, at Mazdas strategi i højere grad er fokuseret på forbrændingsmotoren.
Japanerne forventer dog stadig en solid vækst i Nordamerika. Mazda planlægger at levere 600.000 biler i Nordamerika alene inden udgangen af 2024, hvoraf 420.000 skal sælges i USA.
I 2025 har Mazda et mål om at nå 450.000 solgte biler i USA. Lykkes det, vil Mazda nå en salgsvolumen som aldrig før.
Mens andre bilmærker satser på en hurtigere omstilling til elbiler, har Mazda valgt en mere gradvis tilgang.
Overgangen til elbiler i USA er da også bremset op over de seneste 18 måneder, hvilket giver Mazda tid til at udvikle deres teknologi.
Bilmærket arbejder eksempelvis på og med batterier, der har en endnu højere energitæthed, end den der er kendt i dag. Desuden er målet hurtigere opladning samt solid-state-batterier. Noget der allerede for mange år siden blev udråbt som elbilens egentlige gennembrud.
Mazda fortsætter også udviklingen af forbrændingsmotorer. En ny tokamret Wankel-motor til det amerikanske marked er på vej. Mazda forventer selv, at motoren vil være blandt de bedste bud på en Wankel-konstruktion nogensinde.
Derudover er Skyactiv-Z-motoren planlagt til en lancering i løbet af 2027, hvor den skal erstatte de nuværende Skyactiv-G- og Skyactiv-X-motorer.
Faktisk vurderer Mazda, at man på global plan ikke sælger mere end 25 procent elbiler. Det samme siger både Toyota og Subaru, mærker som også nægter at lægge forbrændingsmotoren i graven.
Ifølge Mazda skyldes den fortsatte tro på forbrændingsmotorens kvalitet, at man gerne vil tale til de kunder, som værdsætter pålidelighed til en overkommelig pris.